Sanotaan, että jokainen nainen muistaa ensimmäisen
ahdistelukokemuksensa. Minä myös. Olin 16-vuotias ja kivassa
kesätyössä maalaiskylän pienessä kesäkahvilassa. Vanhempi
miesasiakas viittoi luokseen, halusi kiittää kahvista. En ehtinyt
edes hahmottaa tilannetta ennen kuin mies halasi ja taputti pepulle.
Olin kasvanut siihen asti niin pumpulissa, että kauhistelin asiaa
kahvilasta vastanneelle mukavalle keski-ikäiselle naiselle. Hän
totesi jotakin siihen suuntaan, että voi miten mukavaa, kun asiakas
tykkäsi kahvista. Mitään tukea tai ymmärrystä en saanut – ja
miksi olisinkaan. Onhan tuollainen ihan viatonta ja miesten
perustarpeisiin kuuluvaa käyttäytymistä.
Tänä syksynä on vihdoin alettu sanoittaa ja purkaa normiksi
asettunutta seksuaalista ahdistelua, kiitos #Metoo-kampanjan. Toivon
koko sydämestäni, että tulevaisuuden tyttöjen ei tarvitse enää
kokea sitä epämääräisen niljakasta ja hämmentynyttä olotilaa,
jonka oman koskemattomuuden loukkaaminen aiheuttaa. Tämä
yhteiskunnallinen konteksti muodosti tietyn näkökulman, kun
vastikään luin Jussi Valtosen esikoisromaanin Siipien kantamat
(Tammi 2007, pokkarini 2015).
Romaani on tavallaan kaunis kertomus 17-vuotiaaseen opiskelijaansa
Marianneen rakastuvasta äidinkielenopettaja Juhanista. Marianne on
poikkeuksellinen: hän siteeraa sujuvasti maailmankirjallisuuden
klassikoita, käyttää sivistyssanoja, kirjoittaa omaa proosaa ja
arvioi opettajansa kanssa suomen kielen tilaa. Tämä on epäilemättä
virkistävää, kun opettajan normaali työarki koostuu lähinnä
toisenlaisista kohtaamisista uudistustyöryhmissä ja "tavallisten"
opiskelijoiden kanssa.
"Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajana oli totuttava
käsityksiin, joiden mukaan Kalevalan kokosi Runeberg 1500-luvulla ja
että Finlandia-palkinto myönnettiin viime vuonna Aleksis Kivelle
teoksesta Tuntematon sotilas. Ahonen, joka opetti filosofiaa, kertoi
että joku oli tänä vuonna kirjoittanut preleissä Aristoteleesta,
kun kysyttiin nykyfilosofiasta." (20)
Tässä vaiheessa on pakko todeta, että viimeiset kuusi vuotta
lähin ystäväpiirini on koostunut tulevista ja osin jo
valmistuneista äidinkielenopettajista, joiden innostus, paneutuminen
ja asiantuntemus on todella ihailtavalla tasolla. Heillä ei ole
harhakuvitelmia siitä, että opettaminen olisi tsehovilaisia
keskusteluja opettajaansa palvovien runotyttöjen ja -poikien kanssa.
Onneksi on nykyopettajat. Onneksi minä en opiskellut pedagogisia
aineita, vaan tajusin oman kärsivällisyyteni rajat riittävän
aikaisin.
Äikänopettajaan rakastuminen on toki kirjallisuuden ja
runotyttödiskurssin peruskauraa. Olen vierastanut sitä aiemmin
(esimerkiksi Riikka Pulkkisen romaanina huiman Rajan
tapauksessa) ja vierastan edelleen. Kliseisen ajatuksen kaukaisuus
voi johtua siitä, että yksikään omista äidinkielenopettajistani
ei ole missään tilanteessa antanut aihetta ihastumiseen. Syynä voi
olla myös se, että tavallaan minä olin lukiossa tuollainen
Marianne. Myöhemmän elämän perspektiivissä tuntuisi suhteellisen
karmivalta, jos suhde opettajaan olisi nuorena ja keskenkasvuisena
ylittänyt luontevat rajansa.
Keskenkasvuisia lukiolaiset nimittäin ovat – sanavarastostaan
ja omasta mielipiteestään riippumatta. Juhani seurustelee muiden
kanssa ja yrittää vastustaa omia tunteitaan, kun näkee television
keskusteluohjelmassa nuoria naisia puhumassa kokemastaan
seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Ylioppilaskirjoitusten jälkeen,
Mariannen ollessa jo täysi-ikäinen, suhteesta ja rakkaudesta tulee
kuitenkin hyväksyttävää. Näin siitä huolimatta, että
ylioppilaaksi päästyään moni vasta onkin hukassa, kun kaikki on
yhtäkkiä auki ja samalla mahdollista.
Varsin kaksinaismoralistisesti Juhani on samaa mieltä kanssani:
etenkin samanikäiset teinipojat ovat hänestä halveksittavan
keskenkasvuisia ja siksi vastenmielistä seuraa Mariannelle. Hän ei
oikein myönnä edes itselleen, että oikeasti tytöt ovat samalla
tavalla haavoittuvaisia ja kesken. Juuri kahden vasta aikuistuvan
opetteleminen yhdessä tekee nuoresta rakkaudesta niin suloista.
Tilannetta ei edesauta se, että aikuinen mies kokee sisimmässään
olevansa yhtä hukassa ja tytön vietävissä.
Juhani viittaa kirjallisuuteen todetessaan, että keski-ikäisen
miehen halu on yhteiskunnan halveksituimpia asioita. Näin
epäilemättä on. Koko mieslajia ei tietenkään ole syytä tuomita,
vaikka esimerkiksi ahdistelukokemuksia on vähän joka naisella.
Silti juuri Juhanin kaltaiset, aikeissaan sinänsä viattomat miehet
voivat syyttää halveksunnasta itseään. Rehtori Martikainen, joka
on myös Juhanin ystävä, tyytyy hänkin vain kerran toteamaan:
"Onkohan tuo kuule hyvä juttu. Sille tytölle."
(204) Miesten välinen solidaarisuus elää ja voi hyvin.
Kuten puolihuolimattomasti yllä kirjoitin, epäilyttävä suhde
opettajaan tuntuisi vanhempana karmivalta. Ajatus osoittaa ongelman
ytimen: syyllisyys on aina enemmän uhrin kuin vastuullisen toimijan
taakka. Opettaja–opiskelija-suhde ei ole koskaan tasavertainen,
vaikka osapuolten henkiset valmiudet olisivat millaiset. Kyllä
Juhani ja Mariannekin sen tietävät.
Vaikeampaa onkin sitten määrittää, milloin esimerkiksi
ikäeroltaan tai taustaltaan epätasaisesta suhteesta häviää
moraalittomuus. En pidä esimerkiksi Ranskan nykyisen presidentin
avioliittoa paheksuttavana, vaikka senkin alkujuurilta löytyy
samankaltainen asetelma. Erilaisuus on vain positiivista niin kauan
(tai siitä lähtien), kun sen varjolla ei aiheuteta kellekään
vahinkoa.
Ehkä tämän eettisen pohdinnan keskellä on syytä pysähtyä
hetkeksi nauttimaan omasta onnellisesta elämänvaiheestaan:
"Lapsettomat ja projektittomatkin ovat vielä toivoa täynnä,
ensimmäiset oikeat työpaikat on vasta hankittu, ensimmäiset
avioliitot solmittu, sillä ajatuksella että ne kestävät, toisen
hankalat tavat ja epärealistiset odotukset ja huutavat lapset ja
mahdottomat projektit ja väärin remontoidut puutalot eivät uhkaa
vielä mitään." (94)
Romaanina Siipien kantamat on
luonnollisesti kaikin puolin priimaa. Se heittää moraalisia
ongelmia lukijan eteen melkein hengästyttävällä tahdilla,
puhuttelee ja saa ajattelemaan itse. Vaikka teemat ovat erilaisia,
moraalia punnitseva ote siivittää hienosti kohti
Finlandia-palkittua He eivät tiedä mitä tekevät
-mestariteosta. Lisää, kiitos.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti