Sellainen on Hanna Haurun Jääkansi (Like 2017), jonka sattumanvaraisesti, kirjailijasta koskaan kuulematta poimin kirjaston uutuushyllystä reppuuni. Utuinen kansikuva ja unenomaisen tarinan "sotienjälkeisestä elämästä pohjoisen pienessä pitäjässä" lupaava takakansiteksti räsähtävät jäävuoreen jo ensimmäisillä sivuilla päähenkilön puraistessa orrelle jäätymään jätettyä kissanpentua. Mieleen tulevat niin Rosa Liksom kuin Timo K. Mukka.
Jokin pakotti jatkamaan, vaikka
paloiksi jaettuun, verkkaiseen alkukohtaukseen takaumina lomittuva
varsinainen tarina työntää myös luotaan. Kertojatytön isä
kuolee sodassa, ja tämän tilalle saapuu ahdistava isäpuoli Paha.
Pian syntyvä pikkusisko sysätään sikalaan emakon hoivattavaksi,
kunnes kunnan täti tulee ja vie siskon mukanaan. Tyttö laitetaan
mielisairaalaan pesemään potilaiden eritteisiä pyykkejä. Valo ei
juuri välähtele.
Lukukokemuksena Jääkansi
tuo mieleen Aki Ollikaisen
Nälkävuoden.
Molemmissa sielua repivä toivottomuus on todettu lyhyesti ja
yksiselitteisesti, kaunistelematta mutta jotenkin kauniisti. "Äänet
jäävät taakse, kun niitä ei kuuntele tarkkaan. Ympärilläni
näkyy muistoja, joita olen palannut unohtamaan." (15)
Lyhyen muodon vuoksi teokset ovat nopealukuisia, mutta mieli ei
meinaa pysyä mukana. Ahdistava ja epämukava olo jää vaivaamaan,
ja oma arkinen elämä tuntuu vähän aikaa vieraalta.
Tunne johtuu luultavasti siitä, ettei
sitä voi ulkoistaa romaanimaailmaan. Lasten totaalinen
kaltoinkohtelu ja pahoinpitely on tälläkin hetkellä totta niin
monille sekä hyvinvoivassa Pohjolassa että ympäri maailmaa. Sen
ajatteleminen on entistä vaikeampaa nyt, kun oma jälkikasvu nukkuu
kylläisenä ja rakastettuna ruotsalaisissa merkkivaunuissaan. Ylitse
huokuva voimattomuuden tunne tekee kipeäksi, kun ei kertakaikkiaan
tiedä, mitä asialle voisi tehdä.
Jokin kiero empatia saa ymmärtämään
myös (vain etunimellään esiintyvää) päähenkilön äitiä
Bettiä ja isäpuoli-Pahaa. Huutolaislasta ei ole rakastettu, vaan
häneen on suhtauduttu välineenä. Erään eduskuntapuolueemme tuore
puheenjohtaja ei varmaankaan näkisi mitään vikaa siinä, että
ihmisellä on pelkkä välinearvo, mutta minuun se sattuu. Paha taas
on mitä ilmeisimmin särkenyt mielensä sodassa ja etsii nyt
vihollista omasta pihapiiristä tai toista todellisuutta pullon
pohjalta. Miten voi rakastaa ja välittää, jos ei koskaan ole ollut
kummankaan kohteena?
Onneksi myös hyvillä kokemuksilla ja
hyvällä lapsuudella on taipumus siirtyä seuraaville sukupolville.
Nykyään kuulee usein argumentoitavan, että tällaiseen hulluun
maailmaan on vastuutonta hankkia lapsia. Sillä perusteella moni
korkeasti koulutettu, turvallisesti kiintynyt ja hyvät eväät
elämäänsä saanut analyyttinen ja rationaalinen aikuinen päättää
jäädä vapaaehtoisesti lapsettomaksi.
Päätöksessä ei ole mitään vikaa,
mutta perusteet näen varsin eri tavalla. Maailma tarvitsee
pelastajikseen ennakkoluulottomia, rohkeita ja älykkäitä lapsia.
Lapsia, jotka on melkein rakastettu "pilalle" ja saatu
uskomaan, että heistä on ihan mihin tahansa. Eikö voisikin olla
todellista vastuunkantoa lisätä osaltaan näiden hyvinvoivien
tulevaisuuden tekijöiden määrää? Ehkä heillä lopulta olisi
edellistä polvea paremmat resurssit vähentää pahoinvointia.
Henkilökohtaisten valintojeni valossa
olen itsekin tietenkin kaikkea muuta kuin objektiivinen kannanottaja.
Haluaisin kuitenkin ajatella, että ihmismieli on pohjimmiltaan altis
hyvään, kun sitä hyvää vain tarpeeksi ruokitaan ja hellitään.
Vastuu pienen ihmisen elämän lopullisesta suunnasta on tietenkin
ajoittain murskaava, kuten viimeksi huhtikuussa totesin. En silti
pitäisi sitä perusteena välttää vastuuta.
Samaan aikaan en lakkaa ihmettelemästä
sitä, kuinka järkyttävissä olosuhteissa ihmiset löytävät
toivoa. "Betti sai loukata minua isän kauniista ajatuksista,
mutta koskaan hän ei onnistunut viemään minusta pois silmiä,
jotka kaikesta pahasta kohtelusta huolimatta hymyilivät." (107)
Ehkä siinä on jotain uhmakastakin, ehkä se on yksinkertaisesti
psyyken selviytymiskeino. En ole psykologi, mutta tunnistan saman
toivonkipeyden jopa tällaisen fiktion äärellä.
"Kun täti oli ryystänyt kahvinsa sokeripalan läpi, hän
laittoi vauvan koriin ja kysyi minuakin mukaansa. Puistin päätäni,
vaikka olisin halunnut nyökätä. Hän ei kysynyt toista kerta, vaan
oikoi hameensa ja lähti." (22)
Kertojan kohtalo on yksiselitteisesti surullinen, ja romaanin
runollinen nimi aukeaa värisyttävyydessään vasta viimeisillä
sivuilla. Mutta ehkä edes kunnan tädin viemälle siskolle käy
paremmin. Ehkä.
Romaanina Jääkansi
sulkeutuu hienosti juuri
loppuratkaisussaan. Jäisen tematiikan ohella punainen veri tuntuu
korostuvan: kertoja kasvaa naiseksi kuuraten verisiä vaatteita ja
pohjoisen metsän mättäätkin ovat täynnä puolukoita. Lumikkiin
kertoja vertautuu myös kaipuussaan isään – ainoaan ihmiseen,
jolta on aikoinaan saanut hyväksyntää ja rakkautta. Taiteellisesti
lähes moitteettoman kokonaisuuden jälkeen mietin, olenko lukijana
vähän masokisti. Miten kokemus unohdetaan? Saako sitä ylipäätään
unohtaa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti