Aloitamme tunnustuksella: Kun mieheni jonkin aikaa sitten alkoi yhä useammin kuunnella Ruger Haueria, huokailin teatraalisesti,
ettei taas tätä. Rap-musiikki ei tosiaan ole kolahtanut sen
jälkeen, kun alakoulussa oli sosiaalisesti suotavaa kuunnella
innoissaan Pikku G:tä. Ei se kolahda vieläkään, mutta olen
sentään oppinut suhtautumaan räppäreihin mahdollisesti ihan
potentiaalisina ihmisinä.
Jatkamme kielitieteilijän vastuuvapauslausekkeella: Sattuu
silmiin tuo Paperi T:n post-alfan (Kosmos 2016) kirjoitusasu,
josta puuttuu teosnimikkeelle ominainen iso alkukirjain. Sitä
kuitenkin näyttävät käyttävän kuivissa asiayhteyksissäkin niin
kustantaja Kosmos kuin Hesarin kulttuurisivut, joten en lähde
sooloilemaan. Ehkä tahdomme korostaa post-alfauroksen
mitäänsanomatonta postiutta sillä, ettei laji ansaitse edes isoja
alkukirjaimia.
Päädymme lopulta itse asiaan: Kaikki muu sattuukin sitten vain
nauruhermoon tai sydämeen, koska post-alfa on
nerokas. Y-sukupolven edustajana minun ehkä kuuluu sitä lukea ja
siitä vaikuttua, mutta on tässä muutakin. Paperi T tekee
runoissaan niin tarkkoja huomioita ja oivaltavia rinnastuksia, että
saan niistä hengenahdistuksen lisäksi suurta tyydytystä. "olemme
pahoillamme / sukupolvenne oli amputoitava / terveellä jalalla voit
vielä hypätä benjihypyn / narulla tai ilman"
(12)
Wikipedian mukaan "Y-sukupolvea on
arvosteltu pinnalliseksi, kärsimättömäksi ja kykenemättömäksi
sietämään epäonnistumisia". Samaa kriittistä linjaa jatkaa
post-alfa, jossa
ensimmäisen maailman ongelmat ovat niitä oikeita ongelmia: "pelkään
et sanon jotain tyhmää / ja joku tyyppi twitteristä tuhoaa mun
elämän / voidaanko kommunikoida vaan giffeillä / ahistaa.jpg"
(18). Kokonaan toinen kysymys on, onko tällaisista uhkakuvista
ahdistuminen lopulta turhaa. Esimerkiksi vuosi sitten
teki mieli kysyä nyt jo edesmenneeltä Teri Niitiltä, tuntuvatko
Lähi-idän kriisit henkilökohtaisesti yhtä kovalta moukarilta kuin
joku tyyppi Twitteristä.
Post-alfaan lajina kohdistuu
samalla tavalla ristipainetta kuin häntä edeltäneisiin
miessukupolviin. Nyt saa näyttää tunteensa, mutta pitäisi
kuitenkin välttyä olemasta liian pehmo. Samalla on melkein
pakotettu kantamaan harteillaan valkoisen miehen taakkaa sekä niiden
edellisten sukupolvien munausten että nykyisten suvaitsemattomien
Odin-kansalaisten tekemisten johdosta. "älkää
unohtako valkoista heteromiestä / ja hänen hätäänsä /
ruuhkabussin katosta roikkuu pieniä hirttosilmukoita / jonain
päivänä kaipaan vielä tätäkin" (10)
Ahtaita paikkoja ja ihmisjoukkoja
kammoavana kahvojen vertaaminen hirttosilmukoihin tuntuu loogiselta,
mutta kyse on muustakin. Lopulta jokaisen ihmisen pahin vihollinen
katsoo peilistä. Se tunne ja sen toivon mukaan aiheuttama vastuun
ottamisen tarve on jotain, josta olen Y-ominaisuuksien joukossa
erityisen ylpeä. "en pelkää hirviötä sängyn alla
/ pelkään hirviötä joka nukkuu sängyssäni / käyttää nimeäni
/ puhuu suullani" (62)
Kyynisyys sen sijaan jakaa
ajatuksiani. Post-alfan
ilmestymisen jälkeen sosiaalisessa mediassa syntyi
#teeomapapruruno-ilmiö, jossa ihmiset piruilivat Paperi T:n
lyriikalle tuottamalla Twitterin täyteen teatraalisia
näköiskappaleita. Tarkoitus oli kaiketi osoittaa, että ei tuo nyt
niin hienoa ole. Naurakaa hetki ja keskittykää sitten oikeisiin
asioihin. Runoilija itse oli toki varautunut reaktioon jo
satiirisessa takalievetekstissään: "– – kynnys
kritikoida esikoinen oikeasti kriittisesti olennaisesti kasvaa kun
ennen ensimmäistäkään runoa jamppa on jo nostettu jalustalle
suomiräpin pentti saarikoski – –".
Tällainen etukäteen
suojautuminen tuntuu olevan nykyään puoliksi pakollista. Kun jo
ennalta on liikkeellä sillä asenteella, ettei tämä nyt niin
tärkeää minulle ollut, voi myöhemmin legitiimisti todeta, että
tämä nyt tosiaan oli puoliksi vitsi. Se on surullista, sillä
vilpittömästi toivoisin meidän Y-yksilöidenkin kykenevän
iloitsemaan niin omasta kuin toistemme puolesta. Asian ei siis olisi
välttämättä oltava näin: "kun hyväksyt ettet
tule koskaan kirjoittamaan mitään / yhtä kaunista kuin daven pieni
ja hento ote / voit lakata stressaamasta ja jatkaa namedroppailua"
(87).
Kollektiivisessa itseironiassaan ja nerokkaissa rinnastuksissaan
post-alfan runot tuovat itse
asiassa usein mieleeni alleviivatun kauheita runoja kynäilevän
Antti Holman. En ole varma, onko se tarkoituksenmukaista,
sillä aidosti pidän post-alfaa realistisena
sukupolvikuvauksena, jonka tekotaiteelliseksi ja naurettavaksi
kritisoiminen on usein merkki siitä, että osui ja upposi.
Sitä paitsi antaa kokoelma
meille nähdäkseni paljon toivoakin. "laske kaikki
maailmanloput ja alut / kumpia on enemmän" (78), runoilija
kehottaa. Meillä ihmisillä on taipumus ajatella, että juuri oman
sukupolvemme aikana tapahtuvat muutokset ovat mullistavia ja
maailmanhistoriassa totaalisen käänteentekeviä, jopa
apokalyptisia. Historia on kuitenkin osoittanut, että ajatus on
egosentrinen ja harhainen. Olen varsin vakuuttunut siitä, että
maailmanalkuja on vähintään yhtä paljon kuin -loppuja.
Ajan hengen mukaisesti kuitenkin totean jo näin ennalta, että
tulkintani todenperäisyyden saa ilman muuta kyseenalaistaa.
Kuuluuhan post-alfan viimeinen runokin näin: "nää on
kaikki rakkausrunoja / sä vaan luet niitä väärin" (93)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti