Taisin todeta vuoden lopuksi, että Reko Lundánin realistisissa teoksissa Helsinki ei ole hetkistäkään kaunis. Uuden
vuoden aluksi tämä ajatus sai kunnolla tasoitusta toisesta
ääripäästä. Mikä parasta, pääkaupunkimme kauneus ei edes
ollut göstamaisesti unta ja turhaa unelmaa, vaikka Jukka
Viikilän Akvarelleja Engelin kaupungista
(Gummerus 2016) koostuukin kaupunginarkkitehdin 1800-luvun
yöpäiväkirjoista.
"Tämä on kirkontekijän ensimmäinen ja tärkein oppi.
Piirrä kirkkosi niin, että siihen jää enemmän hiljaisuutta kuin
rakennusainetta." (67)
Engelin intohimoisin ja pitkäkestoisin projekti oli päiväkirjan
mukaan tulevan tuomiokirkon piirtely Suurtorille, mutta lainaus
tiivistää myös romaanintekijän keskeisen opin. Koska
Finlandia-voittaja koostuu nimensä mukaisesti akvarelleista –
lyhyistä päiväkirjamerkinnöistä neljältä vuosikymmeneltä –
jää rakennusaineiden väleihin paljon hiljaisuutta.
Toki hiljaisuuskin on
suhteellista: "Kaupunki ei ole äänetön, vaikka niin
ensin kuvittelee. Aina on jokin toista vähäisempi hiljaisuus, joka
liittyy seuraavaan, ehkäpä jo korvin kuultavaan." (15)
Engelille hiljalleen hahmottuva pääkaupunki on värien, muotojen,
mittasuhteiden ja materiaalien ohella muun muassa inspiroivia ääniä
ja tuoksuja. Vaikka kaupungin infrastruktuuri on pahasti
keskeneräinen ja erilaiset kulkutaudit jylläävät, näkymä ei ole
lohduton vaan nimenomaan hetkisen kaunis.
Kauneus aiheutuu suurelta osin akvarellien runollisesta kielestä.
Kieli on itse asiassa niin kaunista, että jo muutaman sivun
luettuani aloin pyörryksissä surra romaanin loppumista.
Haastatteluissa Viikilä on myöntänyt salakuljettaneensa
tarkoituksella lyriikkaa proosateokseen; jälkimmäisellä tunnetusti
saa enemmän mainetta, mammonaa ja merkittäviä
palkintoehdokkuuksia, vaikkei erottelulle varsinaisesti olisi
perusteita.
Osa akvarelleista on suorastaan aforistisia aivan sellaisinaan.
"Varsinkin suomalaiset tuntuvat nauttivan tuulesta, jossa voi
olla suuremman armoilla tarvitsematta kohdata toista ihmistä. He
tarvitsevat puhurin, koska vaativat niin paljon toisiltaan."
(25) Rakkaus kohdistuu ennen
kaikkea kaupunkiin ja arkkitehtuuriin, mutta on Engel toki myös
tavallinen mies haavoineen: "On vaikea tietää
etukäteen herättääkö toisto kiintymystä vai kyllästymistä."
(28)
Kun Baba Lybeckin Finlandia-ratkaisua vasta jännitettiin,
todettiin varsin monessa yhteydessä, että ehdokkaita yhdistää
maahanmuuttajan näkökulma. Näin varmasti on, sillä Engel (ja
etenkin hänen vaimonsa) tuntee alusta alkaen outoa vierautta ja
syyllisyyttä hyisessä Itämeren helmessä. Ympäröivän
yhteiskunnan asenne on kuitenkin ratkaisevasti erilainen kuin
nykyään. Hienoa herraa kumarrellaan ja jopa ylistetään
joulukirkossa. Häntä ei suinkaan syytetä kalliista omaisuudesta
tai katsota sen mitätöivän oikeutta helsinkiläisyyteen, kuten
juuri maahanmuuttajasukujen vauraaksi rakentama maa nykyään
mielellään tekee.
Myös Engelin kulttuurinen pääoma tunnustetaan, vaikka hän itse
toistuvasti vähättelee sen merkitystä. "Välillä kuulen
puhuttavan sivistyneistä seurapiireistä, joissa pärjätäkseen
olisi tunnettava jokin ajankohtainen kirja tai ooppera, mutta voin
kaikkialle kutsuttuna vakuuttaa, että mitään sivistyneitä
seurapiirejä ei ole, mitään merkittäviä aiheita ei käsitellä,
mitään älyn salamaailmoita ei ole, vain pelokasta kuulumisten
vaihtoa, joka sekin on enemmän kuvitelmaa ja toivetta siitä, miten
haluaisi elämänsä olevan kuin todellisia asioita." (83)
Tämän kaltaiset ulostulot saavat minut pohtimaan, onko Engel
kaikessa vieraantuneisuudessaan sittenkin lopulta suomalaisempi kuin
moni suomalainen. Sisäänpäinkääntynyt ja hieman neuroottinen
arkkitehti on seesteisimmillään oman puutarhansa armollisessa
hiljaisuudessa. Hän pohtii usein, mitä toiset silmäätekevät
mahtavat hänestä ajatella. Ilmiselvästi Engelillä on myös
minulle niin tuttu huijarisyndrooma, joka saa hänet pelkäämään
suunnitelmiensa surkeuden paljastumista. Huoli lienee aiheeton, kun
jälleen tämän päivän Helsingin Sanomista saimme lukea
maan kalleimpien arvoasuntojen sijaitsevan miehen nimeä
kantavan Engelinaukion ympäristössä.
Arkkitehti ottaa minua suuresti kiehtovan näkökulman myös
politiikkaan: "Olen aina ahdistunut ihmisistä, joilla on
vahvoja mielipiteitä tai jopa ideologia, sellainen tarkoittaa aina
kyvyttömyyttä ajatteluun tai ajattelun tietoista lopettamista
useimmiten seuraelämän helpottamiseksi." (146) Ideologia
helpottaa, mutta ajaa käytännössä aina sivuuttamaan muut
ideologiat ja väheksymään omalle ajattelulle esitettyjä
vasta-argumentteja.
Olen ennenkin aavistellut paremman maailman syntyvän lopulta
siten, että yhä useampi olisi valmis tarkastelemaan kriittisesti
omaa ajatteluaan ja myöntämään sen heikkoudet. Mielipiteitään
voi ja pitää muuttaa – jopa nauraen, kuten Engel kertoo parhaiden
ystäviensä tekevän. Edessä oleva vaalikevät antanee meille tosin
näyttöjä enimmäkseen päinvastaisesta.
Olen tullut antaneeksi Engelille jos jonkinmoisia määritteitä:
hän voi olla saksalaisen ohella aavistuksen suomalainen, vähän
neuroottinen, mies, aviomies ja isä sekä tietenkin arvonsa
ansainnut arkkitehti. Ennen kaikkea hän on kuitenkin ihminen, joka
ei saa rauhaa. Miehen syyllisyyttä tulviva ja armoa aneleva purkaus
viimeisinä kuukausinaan koskettaa niin syvältä, että kyyneleet
nousevat silmiin.
"Sano, etten minä tappanut tyttöjäni vaan annoin heille
yltäkylläisyyttä, jota Berliinissä ei olisi ollut, sano etten
tehnyt tätä itseni vuoksi ja että itseltäni piilossa olen
pyyteetön, hyvä ihminen." (209) Totta kai minä tiedän,
että tämän niin sanotun Engelin ajatukset ovat kirjailija-Viikilän
mielikuvituksen tuotetta. Mutta että itseltäni ja omalta
ruoskinnaltani piilossa olisin pyyteetön, hyvä ihminen – siinä
toive, jonka todella voi allekirjoittaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti