"jopa paperi t tekee samaa, vaik se onki ihana
"rankat" lyriikat = osoitus suuresta rakkaudesta"
(44)
Helmikuun aihepiiri tuotti sen verran ajatuksia, että tässä
kuussa on suorastaan pakko jatkaa Y-sukupolven ja sen äänten
asialla. Akuutisti mieleni päällä ollut seuraavan (vielä mystistä
kirjainta kantavan) sukupolven synnyttäminen on ehkä laittanut
pohtimaan oman viiteryhmäni sukupolvikokemuksia. Joka tapauksessa
Johannes Ekholmin Rakkaus niinku (Otava
2016) on tematiikaltaan niin oivallinen pari post-alfalle, että se ansaitsee
ihan oman käsittelyn.
Ensin Rakkaus niinku vangitsee
muodollaan. Isänsä nurkkiin työttömänä ja rahattomana palannut
kolmekymppinen Joona on saanut kustannussopimuksen autofiktiiviseen
romaaniin. Sitä varten hän kerää materiaalia äänittämällä
erilaisia keskusteluja ja tilaisuuksia perheensä ja ystäviensä
kanssa. Litteroitujen äänitteiden ohella Joona sisällyttää
teokseensa Googlen pikaviestimellä käytyjä keskusteluja
SAD91RL-nimimerkin kanssa – siitä huolimatta, ettei tyttö anna
tähän lupaa.
Koska Rakkaus niinku
koostuu vain puretuista
äänitteistä, kyseisistä keskusteluista ja muutamasta
sähköpostiviestistä, se oikeastaan on Joonan kirjoittama kirja,
vaikkei kuitenkaan ole. Lähtökohta vetoaa minuun, ja irrallisista
palasista todellisuutta rakentava toteutus onkin kiehtova ja
onnistunut. Lukemisen tapoja on tarjolla monia. Joonan tilitykset ja
pitkät yhteiskuntakriittiset filosofoinnit kuulostavat
keskusteluilta yliopiston kirjallisuustieteen luennoilla, eikä
niissä siten ole itsessään mitään hauskaa.
Oman pääni sisäinen maailma
ohjaa kuitenkin tulkitsemaan koko romaanin Y-sukupolven
mukayhteisölliselle itsekkyydelle piruilevana vitsinä. Voi olla,
ettei tulkinta ole kirjailijan tarkoituksen mukainen, mutta ainakin
se antaa lukijalle valtavasti ja tekee teoksesta merkittävämmän.
Joonan "Suomen Knausgårdiksi" pyrkivä kirjailijaisä
muistuttaa sukupolvensa yksioikoisuudessa monesti omien vanhempieni ikäluokkaa. Samalla juuri hän on paikoin samaistuttava järjen
ääni, jonka viiteryhmään tahtoisin itseni kohottaa:
ISÄ: Tuo kuulostaa kaikki kyllä joltain, mutta mitä se
oikeasti tarkoittaa? Sinun on tultava alas sieltä yläpilvestä,
laskeuduttava maanpinnalle. Tuollainen käsiteakrobatia ei tarkoita
mitään. Kerro minulle, yksinkertaisin sanoin, niin että
idioottikin ymmärtää, mitä sinä aiot tehdä? Miten sinä aiot
hoitaa työnsaannin, asumisen, laskujen maksun jatkossa?
JOONA: En mä tiedä. Eikä mua just nyt kiinnosta tietää.
(37)
Juuri käytännöllisen kiinnostuksen puute lienee sukupolvemme
suurimpia ongelmia. Elämme järjettömässä diskurssissa, jossa
"töitä ei välttämättä kannata tehdä", jos
palkkatuloa saadessaan saa vähemmän sosiaalitukia. Mukavuudenhalu
on ihmislajille myötäsyntyistä, mutta usein omaa elämänpiiriä
ja ympäröivää yhteiskuntaa kehitetään tehokkaammin
epämukavuusalueelta. Kun kaikkien pitää saada olla taiteilijoita,
tulemme helposti sokeaksi kaikille niille muille poluille, joiden
kautta voisi myös toteuttaa itseään. Se ei tarkoita omien
periaatteiden myymistä markkinavoimille, vaan järkevää ja
vastuullista suhtautumista omaan elämään.
"Ainoo mistä kukaan välitti puhuu oli mitä ite teki, ja
ainoo syy miks oli kiinnostunu kuulemaan muilta mitä niillä oli
menossa, oli että sais tietää onks se siistimpää vai ankeempaa
ku se mitä ite teki, että pitääks olla kateellinen vai voiks
salaa halveksia." (156) Kilpailu on rakennettu sisään niin
koulutusjärjestelmään kuin lasten harrastuksiin, mutta samalla
menestyminen on paheksuttava ongelma, joka on nopeasti
tasapäistettävä pois päiväjärjestyksestä.
Yhdessä some-aikakauden jatkuvan läsnä- ja mieltäolon
vaatimuksen kanssa tuo kaksinaismoralistinen asetelma tuottaa
Y-kansalle haasteita ja paineita, joista heidän vanhempansa eivät
tiedä mitään. Vakavasti ottaen siinä ei ole mielestäni mitään
väheksymisen tai pinnallistamisen arvoista. Minäkeskeinen
kilpailukulttuuri ajaa meidät esimerkiksi siihen, että
nykyvanhemmat tahtovat lapsestaan mieluummin kiusaajan kuin kiusatun samalla, kun
kauhistelemme konservatiivisia ja väkivaltaisia kehityssuuntia
yhteiskunnassa. Tällainen maailmankuva on yksinkertaisesti
vastenmielinen.
SAD91RL kertoo Joonalle Anna Odellin Luokkajuhla-elokuvasta:
"siinä on sellane kohtaus kun ne tekee jotain mindmappii
sen annan luokkakavereiden välisest hierarkiasta
että kuka kiusas ketä, ja kuka oli johtaja jne
niin siin se anna sijottaa eka ittensä sinne pyramidin
pohjalle
mut sen joku assari on sillee, että hei,
sä oot nyt menestynyt taiteilija
joka tekee täst aiheesta leffaa
sä oot tääl koko vitun pyramidin yläpuolella
riippumatta siitä onks edelleen haavoittuvainen olo vai ei"
(229)
Oman itsetuntoni vuosien kiusaamiskierteessä paloitelleena uskon
tietäväni jotain siitä, miltä tuntuu kiivetä pyramidissa
ylöspäin ja tuntea voitonriemua alhaalla häilyviä pisteitä
kohtaan. Samalla haavoittuvainen olo ei kuitenkaan täysin helpota
enkä voi kuvitella, että äitinä tahtoisin omasta lapsestani
kiusaajan, joka "osaa tarvittaessa lyödä takaisin". Sen
sijaan toivoisin, ettei hän häpeäisi reilusti omalla työllä
ansaitsemiaan saavutuksia, vaikka ne tuottaisivatkin toisissa
ihmisissä kateellista halveksuntaa. Tärkeintä on itse kunnioittaa
myös eri tavalla ajattelevia, minkä tuo vaahtosammuttimien
sukupolvi kenties ehtii vielä oppiakin – aika pelottavasti ehkä
kantapään kautta.
"Ja sua on opetettu että se mitä sä sanot on tärkeetä,
ja se mitä sä ajattelet on objektiivista, ja se mitä sä haluut on
hyvää, ja siks hyvä maailma olis sellanen missä kaikki ajattelis
niin kuin sä, kaikkien pitäis tulla samanlaisiks kuin sä, tai siis
sellaisiks kuin sä haluisit tulla, parhaassa mahdollisessa
maailmassa, ilman kaikkia sun kiusallisia "poikkeamia"
mistä sä yrität niin kovasti "parantua". Mut mitä jos
maailmasta tulis kertaheitolla parempi yksinkertaisesti sillä, että
sä vaikenisit?" (414)
Mitä, jos maailmasta tulisi kertaheitolla parempi
yksinkertaisesti sillä, että sinä jatkuvan analyyttisen
poliittisen räksyttämisen sijaan ihan vain katsoisit sitä
Netflixiä peiton alla – päivittämättä asiasta someen? Mitä,
jos sinulla ei olisikaan mielipidettä ihan kaikkeen? Esimerkiksi
tämän takia.
Henkilökohtaisesti taidan tarvita seuraavaksi jonkin erityisen
epähektisen maailmankirjallisuuden klassikon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti