Kesä ja dekkarit kuuluvat monen mielestä yhteen. Itse olen
tainnut viettää noin kymmenen vuotta sitten yhden kesän Agatha
Christien parissa, mutta muuten en jakolinjoja tunnusta. Pikemminkin
kesä on merkinnyt minulle tilaisuutta lukea mahdollisimman paljon
kaikkea sellaista, joka on vuoden aikana jäänyt väliin. Tänä
kesänä sekin tuntuu tosin olevan astetta utopistisempaa, sillä
ensimmäistä kertaa kesäni on kulunut opiskellen. Olen kirjoittanut
gradua ja lukenut rikosoikeutta. Jälkimmäinen toki hyvällä
tahdolla liittyy vähän dekkareihin.
Jännityskirjallisuuden genreen kuuluu myös Antti Tuomaisen
Kaivos (Like 2015), jonka nimi voisi varmaan useammankin
lukijan mielessä olla suoraan Talvivaara. Sotkamolaisesta
kaivosyhtiöstä on tehty viimeisen vuoden aikana myös dokumentti-
ja draamaelokuvia. Niiden ja Kaivoksen jälkeen
sopii vain sormet ristissä toivoa, ettei totuus olisi enää tarua
ihmeellisempää. Siihen totuuteen on vaikea ottaa kantaa: tuntuu,
että pitäisi ensin tietää tuhat ja yksi vivahdetta ja
yksityiskohtaa, joista kaikkia ei varmasti edes ole luovutettu
julkisuuteen.
Totuuden monimutkaisuus ei
onneksi estä Kaivoksesta vaikuttumista.
Alkuasetelma on perinteinen: Helsingin Päivä -lehden
tutkiva journalisti Janne Vuori saa sähköpostiinsa nimettömän
vihjeen, jonka mukaan pohjoisessa sijaitsevassa Suomalahden
kaivoksessa tapahtuu jotain epäilyttävää. Aika pian selviää,
että kaivosbisnekseen liittyy myös monta hämärää kuolema. Janne
alkaa selvittää vyyhtiä edesmenneen kollegansa tyttären Maaritin
kanssa. Yhtä perinteiseen tapaan hän saa työlleen omistautuessaan
perhe-elämänsä sekaisin.
Toinen keskeinen henkilö on
Jannen vuosikymmeniä kadoksissa ollut isä Emil, joka palaa
yllättäen Helsinkiin. Etenkin Emilin työ palkkamurhaajana ja
siihen liittyvät yksityiskohdat tekevät Kaivoksesta
kokonaisuudessaan epäperinteisen
ja kiinnostavan. Oikein toimimisen ihanne korostuu romaanin
tematiikassa, vaikka se onkin kaikkea muuta kuin yksinkertaista. Myös
Emil nimittäin toimii tavallaan oikein, ja hänen virheetön ja
minimalistinen työskentelynsä herättää jopa kieroutunutta
ihailua.
Kun romaania ja Suomalahden
kaivosta kerran on liki mahdotonta olla vertaamatta Talvivaaraan,
todettakoon sekin, että asenteet kaivosteollisuutta vastaan tulevat
tarinassa hyvin esille. Ne on myös esitetty sen verran
vakuuttavasti, että vain idiootti kannattaisi kirjan luettuaan
toiminnan jatkamista. "Voisiko ajatella, että jos
tulevaisuudessa jostakin on maailmassa puutetta, tuo puute ei tule
olemaan kulta, kromi, nikkeli eikä varsinkaan kaivosjäte."
(127) Voisi ajatella.
On kuitenkin melkein liian helppoa syyttää aina ja kaikesta
poliitikkoja. Olen aiemminkin todennut, että edustuksellisessa
demokratiassa syy ja vastuu ovat viime kädessä äänestäjillä.
Kansanedustajia ja koko poliittista systeemiämme on viime aikoina
kritisoitu niin ylitsepursuavasti, etten tahdo lähteä siihen
mukaan. Pikemminkin esimerkiksi tuoreeltaan esillä olleet
puheenjohtajaehdokkaat ovat osoittaneet monella poliitikolla olevan
aitoa tahtoa kehittää maailmaa paremmaksi. Paremmuus riippuukin
sitten jo pitkälti näkökulmasta. Tahtoa ja intoa kuitenkin
kunnioitan tässä maailmassa, jossa kaikki tavataan jo
valmisteluvaiheessa ampua alas ja kritiikki kohdistetaan liian
mielellään henkilön persoonallisiin ominaisuuksiin.
Siksi en aivan allekirjoita tätä Janne Vuoren kuvaamaa
todellisuutta, vaikka se niin tuskallisen osuvalta tuntuukin: "Hanke
oli saanut nopeasti taakseen poliitikot. Ne, jotka toimiessaan
valtakunnan tasolla tekivätkin tosiasiassa häikäilemätöntä ja
kokonaisuuden kannalta tyrmistyttävän tuhoisaa takapihapolitiikkaa,
ja ne, joiden mielestä mikä tahansa syrjäseuduilla työllisyyttä
yhdelläkin henkilöllä nostava projekti, nielipä se kuinka monta
miljardia euroa tahansa ja uhkasipa se kuinka luontoa, ihmistä ja
yleistä terveyttä, oli vertaansa vailla oleva fantastinen,
innovatiivisuutta uhkuva hanke. Kahdestasadasta kansanedustajasta
näihin kahteen ryhmään lukeutui karkeasti arvioiden
satayhdeksänkymmentäkahdeksan edustajaa." (28–29) Toinen
vaihtoehto on tietenkin laittaa toivonsa niihin kahteen.
Osittain näiden vahvasti
poliittisten kannanottojen vuoksi Kaivos on
lopulta enemmän kuin perinteinen jännitysromaani. Jannen
tasapainoilu työn ja perheen välillä, Emilin rooli kuviossa,
menneisyys ja nykyisyys sekä ennen kaikkea kaikin puolin yllättävä
loppuratkaisu vaikuttavat kaikki teoksen kasvuun. En ole toistaiseksi
lukenut Tuomaisen aiempia romaaneja, mutta ainakin Kaivoksessa
kieli ja ilmaisun tapa ovat
paikoin jopa runollisen aforistisia. Sitä ei ole tottunut tämän
genren kirjallisuudelta odottamaan, jolloin se myös (aihepiiriin
sopivasti) rikastaa kokemusta.
"Elämä ei räjähtänyt silmille silloin kun
samppanjapullon korkki poksahti auki. Elämä repesi liitoksistaan ja
aurinko ja tähdet syttyivät loistamaan, kun mitään aavistamatta
istui bussissa ja tihrusti räntäistä maisemaa tai kun tiskasi
astioita selkä särkien." (244) Elämällä on tapana
yllättää niin hyvässä kuin pahassa. Onneksi se lopulta yllättää
Jannen myös ensimmäisessä merkityksessä, vaikka tapa poikkeaakin
huomattavasti siitä, mitä romaanin alkupuoli antaa ymmärtää.
Hahmon henkinen kasvu ja hänen toiminnassaan tapahtuva täyskäännös
ovat lopulta jopa uskottavuuden äärirajoilla. Romaanille ja tarinan
vaikuttavuudelle ne tekevät kuitenkin hyvää.
Sitä paitsi onhan se mahdollista, että Janne saa maailmansa
parempaan järjestykseen juuri omalla työtavallaan. Siihen
liittyvästä kuvauksesta olen nimittäin täysin samaa mieltä.
Toiminnan kautta taas olen itse päässyt selvyyteen siitä, että
Kaivos on paukkuvista pakkasistaan huolimatta mitä parhainta
kesälukemista. "Kirjoittaminen oli ajattelemista, maailman
järjestämistä. Sen avulla pääsin selvyyteen siitä mitä olin
tosiasiassa tekemässä, mitä mieltä mistäkin. Kirjoittaessani
sain suljettua kaiken muun ulkopuolelleni. Se oli salaisuuteni, se
oli totuus kirjoittamisesta." (252)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti