Huhtikuun kirjallisuustapaukseksi on nostettu Juha Itkosen
Palatkaa perhoset (Otava 2016), jota jatko-osille tyypilliseen
tapaan on sekä kiitetty että moitittu pyörän keksimisestä
uudelleen. Taidan olla kriittinen väliinputoajasukupolvi, sillä
minulta oli jäänyt lukematta myös se alkuperäinen pyörä. Olin
syksyllä 2005 vasta täyttänyt kaksitoista vuotta, ja vaikka
lukutottumusikääni voidaan pitää fyysistä ikääni vanhempana,
en ollut Itkos-iässä.
Sittemmin olen Itkoseni lukenut, mistä huolimatta Anna minun
rakastaa enemmän (Otava 2005, e-kirjani 2016) osui kohdalleni
vasta nyt. Se oli onni ja siunaus ja ehkä tarkoituksellista, sillä
minun on vaikea sanoa, mikä elämänvaihe olisi ollut tälle
lukuprosessille otollisempi kuin juuri tämä nykyinen. Nuoruuden
itsepintainen ja kaikkivoipa huuma alkaa jäädä taakse –
kahdenkymmenenkahden vuoden ennemmin raa'asta kuin kypsästä iästä
huolimatta. Espoolainen keskiluokkainen keski-ikä on silti kaukana.
Teoreettiset mahdollisuudet valloittaa maailma ovat tallella.
Anna minun rakastaa enemmän. Se on aika voimakas ja
yksinkertainen pyyntö. Ensin tuntuu oudolta, ettei joku tahdo tulla
rakastetuksi. Sitten tajuaa, että juuri se on elämän realismia.
Paljon harvinaisempaa ja sattumanvaraisempaa on, että saa antaa
kaiken rakkautensa ihmiselle, joka tahtoo ottaa sen vastaan. Kuinka
moni teinityttö ja nainen, poika ja mies on käyttänyt jopa vuosia
elämästään tuhlaten rakkauttaan päiväkirjoihin ja
toiveajatteluun – ja musiikkiin? Aika moni. Yhtä moni on
ajatellut, että haavekuva – hauras ja haavoittuva – voisi
aidosti olla muutakin kuin tiivistynyt huokaus (krediitit tästä
virkkeestä Toni Wirtaselle).
Itkosen romaanin maailma on tuttu. On vanhemmiltaan paljon
rakkautta saanut tyttö, jolle maailma on auki. On keskiluokkainen
poika, jolle kitaran näppäileminen antaa sisältöä
yksinhuoltajaisän suureen hiljaiseen taloon. On se nuoruus, jossa
kaikki on mahdollista ja jonka palon Itkonen osaa kuvata sydäntä
riipien. Se saa hymyilemään ja liikuttumaan, muttei varsinaisesti
kaipaamaan. Elämä ja ajatusmaailma rauhoittuvat, kun ymmärtää,
että oma elämä on lopulta aina paras elämä. Että elämä kyllä
järjestyy, vaikka se tapahtuisi täysin absurdeilta tuntuvien
kokemusten kautta.
"On yksinkertaista maata poikavuosiensa sängyssä
ensimmäisen oikean tyttöystävänsä kanssa ja suunnitella herra
ties mitä: yhteistä opiskelijavaihtoa Manchesterissa, unelmahäitä
saaristossa, hilpeitä nimiä syntymättömille lapsille. Kokonaan
toinen juttu on kohdata sama ihminen vieraassa mielivaltaisessa
paikassa, joka nostaa ihon kananlihalle, saa palan nousemaan
kurkkuun, ja jonne kaikesta huolimatta, yhteisestä itsepäisestä
päätöksestä oli tarkoitus asettua." (45)
Yhteisen itsepäisen päätöksen varaan rakentuu lopulta moni
järkevä mutta tunnetasolla järjettömältä tuntuva asia.
Usein se vaatii huutamista, astioiden paloittelua ja nyyhkyttävää
sopimista aamuyöllä muiltakin kuin romaanin Suvilta ja Antilta.
Silloin itsepäisyys – tai parisuhteen yhteispäisyys – vie
lopulta aika pitkälle. Avioliittoon sitouduttaessa sitä kutsutaan
tahtomiseksi, mutta silloinkin kyse on päätöksestä. Siitä, että
kaikkeen tottuu ja enemmistö asioista alkaa vieläpä tuntua
hyvältä.
Minä olen sillä tavalla herkkä, että käytännössä kaikki
uudet asiat tuntuvat ensin potentiaalisesti maailmanloppuun
johtavilta uhkakuvilta. Koska kaikkia vivahteita ei voi tietää
etukäteen, ei voi tietää, onko valinnut väärin. Ketä muuta kuin
itseään voi syyttää, jos valinta osoittautuukin huonoksi? Miten
elää sellaisen syyllisyyden kanssa? Taitavalla itsekurilla laitan
itseni silti valitsemaan yhä uudelleen. Oman epävarmuuden ja
epätoivon kekseliäs väistely – miten sitä paremmin kuvaisi?
"Sellainen siunaus 19-vuotiaalla on elämässään, ettei
synkinkään pelko kestä kovin kauan. On niin paljon uutta, niin
paljon sellaista mikä tapahtuu ensimmäisen ja mahdollisesti ainoan
kerran. Pelkkä kiihtymys onnistuu pitämään loitolla epätoivon,
jota myöhemmässä elämässään saa niin kekseliäästi
väistellä." (46)
Kiihtymys on asia, johon en enää tässä raa'assa iässä tiedä,
miten suhtautua. Se on välttämätöntä ja samalla niin hillittömän
turhaa. Se on sitä, että jaetaan Facebookiin iltapäivälehden
uutinen ja oksennetaan kirosanojen kera saatteeksi kaikki se, mitä
on muka oikeutettua sanoa vaikkapa hallituspolitiikasta. Kiihtymyksen
vuoksi ei tarvitse selvittää faktoja tai yksityiskohtia, kiihtymys
saa ajaa vivahteiden yli. Toisaalta kiihtymys on se voima, joka saa
auttamaan kodittomia tai asettumaan ehdolle eduskuntavaaleihin. Kai
se auttaa, vaikka raivostuttaa.
"Hän on katsellut televisiota, lukenut muutaman
lehtijutun, ja koska hän on seitsemäntoista, hän uskoo että se
riittää: hän voi puhua Yhdysvaltain poliittisesta järjestelmästä
niin kuin tietäisi siitä kaiken. Hän on kiinnostunut historiasta,
niin hän sanoo, eikä hän kuitenkaan tajua, että ihmiset ovat
eläneet ennen häntä, miljoonat miljoonat ihmiset, minäkin. Hän
on täydellisesti sen illuusion vallassa, että kaikki maailmassa
tapahtuva on ainutlaatuista ja tapahtuu ensimmäistä kertaa."
(148)
Jokainen nuori on tietenkin nuori omalla tavallaan, omassa
ajassaan. Sen Itkonen tavoittaa ja vangitsee erinomaisesti.
Yhdeksänkymmentäluku nousuineen, laskuineen ja lamoineen on jotain,
jolta minä alle kouluikäisenä olin hyvin suojassa. Toisille se oli
sitä kiihkeää elämää. Meillä 2000-luvulla elettiin terrorismin
vastaisen sodan varjossa, pelättiin lentämistä ja Lähi-itää.
Mikä tulee olemaan omien lasteni miljöö? Miksi me niin helposti
kuvittelemme, ettei se olisi yhtä merkityksellinen, yhtä oikea ja
luonnollinen kokijoilleen?
Olen tarkoituksella jättänyt kertomatta oikeastaan mitään
romaanin huimaavista juonikuvioista. Haluan, että jokainen saa itse
ottaa vastaan Itkosen tavan annostella tietoa tulevasta
puolihuolimattomasti sana tai pari kerrallaan. Se saa koukkuun ja
ärsyyntymään ristiriidoista, jotka eivät vaikuta olevan ongelmia
vaikkei niissä ole mitään logiikkaa. Romaanin loppuratkaisu lyökin
ilmat pihalle. Se on samalla niin looginen ja ymmärrettävä,
raivostuttava ja lumoava. Inhimillinen. Kiinnostaa entistä enemmän,
miten perhoset voivat palata. Onko niitä ollutkaan?
Ehkä Suvin musiikissa joka tapauksessa on, sillä musiikki jos
mikä kantaa romaania ihailtavalla tavalla. Siitä tulee mieleen
ikuisesti nuoren Olavi Uusivirran (2012) kynäily: "Ei se ole
se huimaus / jota tunsit leijaillessasi / kaupungin halki. /
Vappuaattona huusit: / Uusi sukupolvi tulee! / Eikä ne sanat jotka /
takertuivat kurkkuun / kun roikuit ihmisissä ja / haaveissa niin
kuin / juoppo pullossa. // Sillä ihmisillä on tapana kadota ilmaan.
/ Sillä ihmisillä on tapana kadota ilmaan. // Eilen vielä villi
lapsi / tänään oot jo aikuinen / ja se sumuinen yö siinä välissä
/ oli nuoruus."
Minä en koskaan ajatellut varsinaisesti olevani nuori tai
hyötyväni siitä. En juonut olutta kaupan takana, en kokeillut
mitään, en kapinoinut. Tein läksyjä ja riensin tervehenkisestä
harrastuksesta toiseen. Halusin kuitenkin rakastaa enemmän.
Haaveilin kaikki päivät loistavasta tulevaisuudesta, jossa kaikki
on mahdollista. Aika harvoin epäilin yhtäkään unelmaani, ja juuri
sen naiivin epäilemättömyyden voimalla olen tainnut puskea
vastatuulessakin eteenpäin.
Nuoruus ei ole tekoja tai tapahtumia, se on ajatusmaailma. Ajatusmaailma, jossa
rakkaudella ei ole ylärajaa. Joka toteutuessaan on huumetta, jonka
vaikutuspiiriin on myöhemmin paljon vaikeampi nousta. Jota ei silti
osaa arvostaa, vaan ajattelee elämän olevan jossain muualla,
jossain edessä. Juuri sillä ajatuksella siitä selviää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti