Kuten kaksi vuotta sitten, kesällä ruoditaan viimeisintä
Finlandia-voittajaa. Näin siitä huolimatta, että oikeastaan tekisi
mieli tiivistää koko essee kahteen virkkeeseen. Törmäsin
nimittäin tässä yhteydessä kaikkien aikojen kenties kuvaavimpaan
takakansitekstiin: "Jussi Valtosen He eivät tiedä mitä
tekevät on viiltävän älykäs ja vaikuttava romaani niin suurista
kuin pienistä ajankohtaisista aiheista. Se kuvaa oivaltavasti
maailmaa, jossa alati kasvava tietomäärä ei välttämättä lisää
ymmärrystä toisesta ihmisestä ja jossa jotkut ovat valmiita
uhraamaan lähes mitä tahansa puolustaakseen omaa totuuttaan."
(Tammi 2014)
Siinähän se on varsin tyhjentävästi sanottu. Ei lisättävää,
mutta lisään silti vähän. Aloitetaan siitä, että minulle
selvisi vasta viimeisten lukujen aikana, kuinka hyvästä romaanista
on kyse. Olin kyllä lukenut kirjaa pienin suupaloin, minkä
kesäkiireiltäni ennätin. Olin koukussakin, mutta vähän ärsytti.
Minusta tuntui, että olin heti tajunnut, millaiseen asetelmaan
keskeiset henkilöt tulevat viidensadan sivun kuluessa päätymään.
Tuntui myös, ettei olisi kuulunut tajuta ja että koko lukeminen
olisi oikeastaan turhaa. Voi että, miten väärässä olin – ja
kuinka käsittämättömän hyvältä se tuntui.
Lakonisesti voisi todeta, etten tiennyt, mitä tein. Toteamus
olisi aiheellinen, sillä on lukemattomia tapoja olla täysin
tietämättä, mitä tekee. Valtosen romaanin nimi onkin
monitulkintaisuudessaan ja runollisessa kauneudessaan lähestulkoon
täydellinen. Ilmiössä on samaan aikaan jotain hyvin ahdistavaa ja
toisaalta hyvin lohduttavaa. Emme voi koskaan tietää, mitä kaikkea
teoistamme ja päätelmistämme seuraa. Voimme vain yrittää ottaa
selvää ja toimia sitten parhaan tietomme mukaan – vaikka paraskin
tieto on aina puutteellinen.
Kaavoihin kangistuminen on helppoa, koska tekemällä samoin kuin
aina ennenkin on parempi mahdollisuus arvailla tekonsa eettisiä
seurauksia. Samalla se sisältää suuren uhan ajautumisesta syvälle
turmioon. Omaan kuoreen sulkeutuminen on yhtä helppoa, minkä
Valtosen romaanin päähenkilö, amerikkalainen neurotieteilijä Joe
Chayefski saa moneen kertaan huomata. Romaanin alun takaumassa Joe on
vaikeassa perhetilanteessa suomalaisen Alinan kanssa. Pieni
Samuel-poika jää äitinsä kanssa Helsinkiin, kun isä lähtee
takaisin Yhdysvaltoihin luomaan "oikeaa uraa".
"Joe kärsi HS:stä, Harvardin syndroomasta. Ihmisille,
joilla oli liian hyvä koulutus, elämä oli toistuvaa pettymystä ja
epämääräistä tunnetta siitä, että tulevaisuus ei auennutkaan
niin kuin sen piti, että muu maailma oli heille jatkuvasti velkaa."
(38) Jollain vääristyneellä tavalla suloisen ymmärrettävää.
Suomi ei kuitenkaan unohdu Joen mielestä – ei ehkä voisikaan.
Hän tekee maasta tarinan kuluessa kirkkaita havaintoja, jotka saavat
välillä miettimään, minkä maan kansalainen minun itseni pitäisi
olla, ja välillä kiehumaan raivosta stereotyyppisiä
yksinkertaistuksia kohtaan. Uskon kyllä jälkimmäisten olevan hyvin
laskelmoituja, sillä aivan samalla tavallahan me suhtaudumme niin
sanottuihin tavallisiin amerikkalaisiin.
Aika harvoin olemme edes valmiita korjaamaan käsityksiämme –
miksi muiden siis pitäisi olla? Miksi pyörimme täällä omassa pienessä
piirissämme, vaikka lääniä olisi muutaman suurkaupungin
asukkaille? En tarkoita, että kaikki Suomen luonto pitäisi
kansoittaa maahanmuuttajilla, mutta jonkinlainen kompromissi voisi
olla mahdollinen. "Ja yksityinen säätiö, joka jakoi
tutkimusapurahoja vain niille, jotka olivat syntyneet Savossa? Näin
pieni maa – mutta tutkijoita rahoitettiin syntymäpaikan eikä
ansioiden tai lahjakkuuden mukaan?" (39)
Suomalaisten tietystä kansallisesta flegmaattisuudesta olen
kirjoittanut jo niin monta kertaa, että puuduttavan toiston sijaan
lainaan pätkää Alinan laman ajan ajatuksista: "Hänellä
oli musertava ikävä Joeta, röyhkeää, ihanaa, sietämätöntä
amerikkalaista, joka tarttuisi heti toimeen, jos olisi vielä täällä:
perustetaan lapsille vaikka baseball-joukkue! Aloitetaan
jokaviikkoinen lastenkirjallisuuspiiri!
Jota vanhukset pitävät! Perustetaan työttömien teatteriryhmä
joka esiintyy sairaaloissa! Lakatkaa saatana odottelemasta kuntaa,
valtiota ja Jumalaa apuun, näettehän itsekin, ettei ne ole tulossa
goddamnit!"
(225) Emme vain näe,
koska pohjoismainen hyvinvointivaltio
– ei mikään -yhteiskunta.
Samalla en tietenkään asuisi
mieluummin missään muualla kuin Suomessa. Siinä poikkean
huomattavasti ikätovereideni enemmistöstä. En ole kiinnostunut
edes kokeilemaan asustelua ulkomailla, vaikka sitä pitävät
absoluuttisena oikeutenaan myös maahanmuuton vastustajat – tuore
eduskunnan puhemies mukaan lukien (HS 20.6.2015).
Siksi Samuelin ajatukset on helppo allekirjoittaa.
"Kuinka erilaiselta voittajan saavutukset näyttäisivät,
jos niiden rinnalla näkyisi myös voiton hinta, se, mikä oli mennyt
kauhealla tavalla vikaan. Jos puhua saisivat myös ne, joilla ei
ollut sanoja ja joilta ei ollut kysytty; jos kaikkea ei kuvattaisi
Varteenotettavan Henkilön valitsemalla kielellä ja hänen
näkökulmastaan. Kuinka erilaisen tarinan maailma kuulisi, jos sen
kertoisivat ne, joiden koko elämästä oli kyse ja joiden puolesta
kaikki päätettiin, syistä, joilla ei ollut heidän kanssaan mitään
tekemistä ja joita he eivät käsittäneet. Sitä tarinaa ei koskaan
kerrottu." (542)
Olen vakuuttunut siitä, että
oikeasti huono-osaiset ovat hiljaa. Heidän tarinaansa ei koskaan
kerrota. Siksi ärryn nykyään hyvin helposti tavallisten ihmisten
ruikutukseen rahan puutteesta. Kyseessä ovat usein tavalliset perheet,
joissa vanhemmilla on tavallisia töitä ja varaa maksaa kaikille
lapsille oma auto. Subjektiivinen kokemus on toki yksi köyhyyden
mittari, mutta tätä uhriutumisyhteiskuntaa on joskus vaikea kantaa
dna:ssaan. "Miksi keneltäkään ei vaadita mitään
eikä kukaan ole vastuussa mistään?" (40)
Ai niin, se kirja. Joe tekee
työssään eläinkokeita – laillisia
ja tarkoituksenmukaisia,
kuten hän itse muistaa korostaa – ja joutuu aktivistien
hampaisiin. Yliopistolle murtaudutaan, kotia ja perhettä aletaan
vainota. Ennen niin tiivis ja hyvinvoiva perhe ajautuu
syöksykierteeseen ja kriisiin ja joutuu hankkimaan turvakseen mitä
järeämpiä (ja niin amerikkalaisia) suojeluratkaisuja. Samaan
aikaan Alina elelee turvallisessa Suomessa niin ikään uuden
perheensä kanssa ja vaikuttaa olevan onnellinen.
Amerikkalaisessa unelmassa
kiehtoo tietyllä tavalla se, että menestyminen on sallittua ja
itsensä kanssa kilvoittelu jopa suotavaa. Samalla siinä ei kiehdo
ollenkaan se todellisuus, jossa käsiaseita löytyy joka toiselta
vastaantulijalta. Vaikka vastustaisit vallitsevaa järjestelmää, on
sinullakin oltava jotain itsepuolustukseksi. Suomi tuntuu edelleen
2000-luvulla paratiisinomaiselta lintukodolta, ja harvinaisen hyvä
niin. Ase nimittäin tappaa, vaikkei itse tietäisi, mitä tekee.
Ikätoverini, 21-vuotiaan
Samuelin, maailmantuska tuntuu kovin tutulta, vaikka itse olen sen
raskaimman vaiheen saanut jo karistettua harteiltani. Ulkopuolisuuden
tunteen on pakko olla musertava, jos sitä ei saa kanavoitua
minnekään. "Korkeakouluopiskelun ydin näytti olevan
viinanjuonti haalareissa ja känniseksi estottomien
opiskelijatyttöjen kanssa, mitä olisi ollut ihanaa
puolivälinpitämättömästi väheksyä – sisäpiiristä."
(302)
Siksi on oikeastaan
ymmärrettävää, että jossain vaiheessa niin moni alkaa kanavoida.
Syntyy pakottava sisäinen tarve tehdä "edes jotain". Ja
kun biojätteiden lajitteleminen ei riitä, tuska on vielä suurempi.
"Mutta sitenkö vahingot vuosittaisista, yli 200
miljoonan tonnin öljykuljetuksista todella estettäisiin,
19-vuotiaan käsipelillä? Ainoa parannusko pelottavan epäkestävään
aikapommijärjestelmää olisi, että pari teiniä tiskaili
monikansallisten jättiyritysten öljyyn hukuttamia vesilintuja
yksitellen? Tuntui kuitenkin haastavalta rakentaa maahan uusi
energiantuotanto-, merikuljetus- ja meriturvallisuusinfrastruktuuri
yksin kotoaan." (305)
Systeemissä on monta kohtaa
rikki, eivätkä ne toki korjaudu systeemiin sopeutumalla, vaikka
jälkimmäinen onkin usein ihmisen mielenterveydelle parempi
vaihtoehto. Toisaalta se voi olla lopulta olla parempi myös
yhteiskunnalle, ainakin mikäli uskomme idoliani, avaruustähtitieteen
professori Esko Valtaojaa. Ja miksipä emme uskoisi. Tämä Helsingin Sanomien juttu onnistui ainakin kielentämään varsin monta omaa hiljaista
ajatustani. Tietenkään ei sovi unohtaa sitä, että kyse on vain
tämän hetken parhaasta tiedosta. Aina.
He eivät tiedä mitä tekevät
-romaanin kiinnostavin sivujuoni liittyy Applen raunioille
perustettuun yritykseen, jonka iAm-laite pyörii ilman ruutuja ja
kuulokkeita ajatuksen voimalla käyttäjänsä aivokuorella.
Kuulostaa harvinaisen utopistiselta – ja kenties juuri siksi niin
pelottavan todelliselta. Kun nyt miettii, kuinka monet laitteet ovat
vielä mitätön ajanjakso sitten tuntuneet a) mahdottomilta ja b)
turhilta, ei iAm-aika ehkä olekaan niin kaukana. Tosin romaanin
välittämä kuva sen koukuttavista seurauksista ei kauheasti
riemastuta. Ostin kaksi viikkoa sitten viimein iPhonen, mutten
tahtoisi olla matkalla turmioon. Aivoja kun voisi oikeasti vielä
käyttää jossain. (P.S. "Aivojen surkastuminen ei
olisi haitannut koulussa, jossa ei tarvinnut osata kuin varoa
aiheita, joihin opettajien kehitystaso ei vielä riittänyt."
(505))
Sivujuonesta päästään siihen,
että oikeastaan se oli kaikesta kiinnostavuudestaan huolimatta
turha. Sillä ei ollut varsinaista merkitystä romaanin juonen
kannalta eikä se tullut romaanin päättyessä minkäänlaiseen
päätökseen, kulki vain matkan varrella mukana. Kaiken kaikkiaan
miltei 600-sivuista teosta olisikin saanut monilta osin tiivistettyä
vielä miellyttävämmäksi lukupaketiksi. Yleisesti ottaen tuntuu
siltä, että romaanin pituus eli fyysisen kirjan paksuus on edelleen
tietynlainen arvostuksen mitta. Ajattelemmeko todella, että teos on
sitä parempi, mitä "enemmän" kirjailija on jaksanut
tuottaa tekstiä?
Yhä useammin huomaan sisäisen
kustannustoimittajani saksivan hyvistäkin kirjoista pois virkkeitä
ja kappaleita, jopa kokonaisia lukuja. Hyvin usein joukosta erottuvat
nimenomaan sellaiset timantit, joista on hiottu pois aivan kaikki
ylimääräinen. Viimeisin tällainen taidonnäyte on ollut Aki
Ollikaisen kompakti ja huumaava Musta satu (Siltala 2015),
jossa oli pienessä tilassa sanottu niin paljon, etten osannut edes
kirjoittaa mitään. Olisi virkistävää nähdä Ollikainen taas tämän
vuoden Finlandia-mittelöissä todistamassa, ettei se määrä, vaan
se laatu.
Niin, lienee turhaa pohtia
ainakaan jälkikäteen, kenelle mikäkin Finlandia olisi kuulunut. En
ole edes lukenut kaikkia viime vuoden palkintoehdokkaita. Nyt suren
sitä, että He eivät tiedä mitä tekevät on kaikessa loistossaan luettu loppuun, mutten
silti voi vakuuttaa, etten olisi nykyisen liikenne- ja
viestintäministerimme saappaissa antanut Finlandiaa Tommi Kinnusen
Neljäntienristeykselle.
Ehkä olisin – tietämättä mitä teen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti