Määritelmällisesti nyt taitaa olla kesä, vaikka lämpöä on
tuskin kymmenen astetta ja vettäkin sataa harva se päivä. Vietän
koko kolmikuukautisen sisätiloissa toimistossa, joten henkilökohtaisesti
tilanne ei juuri hetkauta. Olen kuitenkin erinäisiltä tahoilta
ymmärtänyt, että näin kesällä ihmisillä on taipumus lomailla.
Lomailu taas kuulostaa siltä, että sen pariksi kuuluvat kirjat.
Sydäntäni lämmittää kovasti, että puoli Suomea viettää
kesää lukien. Kansan syvien rivien epäseksikkäitä
lukumieltymyksiä ruodin jo kertaalleen joululomaillessani
puolitoista vuotta sitten. Silloin kyse oli Ilkka Remeksestä, mutta
tälläkin kertaa minulla on hänen faneilleen iloisia uutisia. Olen
nimittäin löytänyt teille jotain valtavan paljon parempaa.
Mennään ensin ajassa hieman taaksepäin ja otetaan samalla
kantaa toiseen ajankohtaiseen aiheeseen: e-kirjoihin. Olen kuluttanut
niitä aiemmin ahkerasti lähinnä akateemisessa kontekstissa
esseiden ja viimeksi yhden kandidaatintutkielman vuoksi.
Kaunokirjallisen e-kirjaneitsyyteni menetin vasta HS Kirjaston
myötä.
Palvelu on niin huikea, että sitä on pakko vähän kehua
(varoitus: sisältää vastikkeetonta tuotesijoittelua). Helsingin
Sanomien verkkopalvelun kestotilaajana saan joka viikko laajasta
valikoimasta poimitun ajankohtaisen kirjan, jota voin lukea
tabletilta vapaasti kuukauden ajan. Olen aloittanut viikon kirjan
selailun lukemattomia kertoja, ja uuteen formaattiin tottuminen
edistyy vähitellen. Erityisen keveältä olo tuntuu junassa, jolla
tulee reissattua huomattavan paljon.
Tähän mennessä olen kuitenkin lukenut vain yhden viikon kirjan
ihan loppuun asti. (Tai no, periaatteessa toisenkin. Kuukauden
määräaika umpeutui epähuomiossa, ja oli pakko hakea yksi
Hotakainen paperikirjastosta viimeisiä lukuja varten.) Se oli Lars
Keplerin Hypnotisoija, ja se oli ihan mieletön. Samoissa
tunnelmissa ostin miehelleni Kirjan ja ruusun päivän
syntymäpäivälahjaksi kohutun ja kehutun Vainoojan. Mies ei
ole sitä vielä lukenut. Minä olen – kohtalokkain seurauksin.
Tapahtui nimittäin jotain aika kummallista. Olin viikonlopun
yksin kotona ja nappasin kirjan hyllystä lauantai-iltana puoli
kahdeltatoista. Olen yleensä erittäin hyvä etäännyttämään
lukemani kirjat, enkä useinkaan näe niistä painajaisia – toisin
kuin yhtä jännittävistä elokuvista ja televisiosarjoista, joita
en pysty katsomaan menettämättä yöuniani. Pahaa aavistamatta
aloin siis lukea Vainoojaa samanlaisessa yöpaidassa kuin
kirjan kannessa olevalla uhrilla. Seurasin sydän takoen, kuinka
Susanna Kern roikkui vessan ovenkahvassa ja pyrki ulos talosta,
kunnes oli liian myöhäistä ja tuntematon stalkkeri oli hakannut
keittiöveitsellä hänen kasvonsa veriseksi mössöksi.
Arvatkaa, oliko jokainen rasahdus ikkunan takana sen jälkeen
merkki parvekkeelle palotikkaita pitkin kiipeävästä murhaajasta.
Arvatkaa, nukuinko. En pahemmin. Koukkuun sen sijaan jäin ja
pahasti, eikä vaikuttava alku johtanut lässähdykseen tarinan
missään vaiheessa. Näin jälkeenpäin olen täysin vakuuttunut,
että Vainooja on paras lukemani trilleri ikinä. Se on aika
paljon sanottu, vaikkei lajityyppi kuulukaan kaikista eniten
kuluttamiini.
Sympaattisen charmantin suomalaiskomisario Joona Linnan tarina oli
toki mennyt eteenpäin varsin paljon niissä kolmessa osassa, jotka
minulta jäivät tässä epäloogisessa etenemisessä välistä.
Ilahduttavaa oli kuitenkin se, että Hypnotisoijan keskeinen
hahmo, psykiatri Erik Maria Bark, tekee paluun juuri tässä osassa.
Minusta tietenkin tuntui kuin hän ei olisi poissa ollutkaan.
Useamman tutun tahon tarinat on jälleen punottu yhteen todella
taitavasti ja kiinnostavasti. En tiedä, olenko naiivi tai
tottumaton, mutta toisin kuin Remes omissaan, Kepler on aina
onnistunut yllättämään käänteillään ja loppuratkaisuillaan.
Tällä kertaa oikein erityisesti.
Hienoa on sekin, että Ruotsi riittää. Tärähtäneitä
yksilöitä on meidän jokaisen lähipiirissä, eikä terroritekojen
tarvitse kohdistua saman tien koko maapalloon. Yksityisiä ihmisiä
järkyttävät tragediat ovat yhtä merkittäviä, ja aina jaksaa
hämmästyttää, miten oksettavan raakaa väkivaltaa on mahdollista
toiseen ihmiseen kohdistaa. Jostain jännittävästä syystä
Vainoojaa tai Keplerin
kynänjälkeä yleensä ei kuitenkaan vaivaa liian ahdistava tunnelma. Se taas
saattaa johtua Joona Linnan läsnäolosta. Huomasin nimittäin, että
lukijapositiostani mikään ei uhkaa tätä Tobias Zilliacus
-kasvoista ihmemiestä. Remeksen tai vaikka toisen ruotsalaisjätin
Stieg Larssonin teoksissa keskeinen sankari ei suinkaan aina onnistu
tai ole turvassa. Joona Linna enimmäkseen on, ja se on älyttömän
mukavaa.
Vainoojan tunnelmassa on
paljon samaa kuin täydellisessä Silta-rikossarjassa
(jonka syksyllä alkavaa kolmoskautta odotellessani olen jo
pureskellut kaikki kynnet). Jälkimmäinen kyllä vie yöunet ja
ahdistelee vielä huomattavasti ensimmäistä varmemmin. Siksi kirja
on jokseenkin lyömätön formaatti. Saan tehdä paikoista ja
ihmisistä juuri sellaisia kuin haluan ja voin pysähtyä, kun
ahdistus vyöryy silmille (no, ainakin teoriassa voin). Silti – tai
juuri sen takia – juonenkäänteiden ymmärtäminen ja
väistämättömän ratkaisun loksahtaminen paikalleen ovat oikein
hyvässä kirjassa valtavan palkitseva kokemus, jota ei muualta saa.
En edelleenkään tahdo asettaa
vastakkain korkea- ja matalakirjallisuutta. Diplomaattisesti
ajattelin kuitenkin todeta, että Kepleristä saa helposti vähän
korkeampaa kirjallisuutta ja ennen kaikkea ihan mahtavaa
kesälukemista. Itselläni on hurja kiire saada ahmaistua välistä
jääneet osat. Nyt haaveilen suorittavani vähintään osan urakasta
alkuperäiskielellä ruotsiksi. Se mahtaa tuoda prosessiin vielä
aavistuksen lisää jännitettä. Härliga sommartider!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti