Todennäköisesti tiedätte jo kaikki Antti Holman. Hän on se Putous-etuliitteinen kohunäyttelijä, Kissi Vähä-Hiilari ja ilmeisesti tänä syksynä myös jonkinasteinen show-mies MTV:llä. Muistatte ehkä senkin, kuinka ylitsevuotavasti kehuin hänen hämmentävän ihanaa esikoisromaaniaan Järjestäjää viime joulukuussa. Itse ainakin muistan. Kaikesta tietämyksestäni ja varauksettomasta ihailustani huolimatta minäkään en silti osannut odottaa mitään tällaista.
Rohkenisin nimittäin väittää, että vastikään julkaistulla Kauheimmat runot -kokoelmalla (Otava 2015) Holma tekee jotain ennenkuulumatonta. Kaikenlaista yritelmää on nähty, mutta kukaan ei ole aiemmin pystynyt tähän. Holma on toimittanut neljän ristiriitaisen runoilijapersoonan teoksista lyyrisen kokonaisteoksen – siis näennäisesti.
Todellisuudessa hän on saanut aikaan
allegorian suomalaisen runouden merkkipaaluista 1800-luvulta tähän
päivään, ylistänyt neljän tunnetun runoilijan elämäntyötä,
osoittanut laaja-alaisen sivistyksensä ja mielettömän
jäljittelykykynsä, haistattanut jälleen pitkät tekotaiteelliselle
korkeakirjallisuushapatukselle – ja kirjoittanut aivan hillittömän
hauskan kirjan arkielämän raadollisuudesta.
Kaikki neljä runoilijaa – Reino
Leino, Sirsi Sunnas, Karin Toisiks-Paraske ja Edith Södermalm –
ovat varsin elämänmakuisia hahmoja. Heidän olemassaoloaan
määrittävät alkoholismi, sosiaaliset ongelmat, personal trainer
-urakoinnit, runonlaulanta ja muut yhtä loogiset runosuonen
ruokkijat. Kuten toimittaja Holma toteaa esipuheessaan: "Taide
on heille raskas, mutta rakas sotisopa, jumalten langettama kirous ja
mahdollisuus rahoittaa päihderiippuvuutta taiteilija-apurahoin."
(9)
Lisäksi kaikki neljä muistuttavat
suorastaan hämmentävän suurenmoisesti esikuviaan. Reino on kuin
sukunimikaimansa Eino, Sirsin loruilunuotti kuulostaa kovasti Kirsi
Kunnakselta. Karin tuo yksiselitteisesti mieleen ihanan lappilaisen
sanamaijan Heli Laaksosen ja Edith rakkaan etunimikaimansa.
Kokonaisuuden monitasoisuus rakentuu juuri siitä, että esikuviin
huolellisesti tutustunut löytää jatkuvasti uusia viittauksia
näihin – ja enimmäkseen yrittää nauraa suu hämmästyksestä
auki loksahtaneena. Holmalla on lahja, mutta lisäksi hän on
varmasti kahlannut edeltäjänsä perinpohjin.
Olen varma, että joidenkin ihmisten
mielestä Holman paikoin suorastaan räävittömät, kakkahuumorilla
ja kliseisillä metaforilla kyllästetyt runot pilkkaavat avoimesti
esikuviaan. Itse en ole ollenkaan sitä mieltä, vaikka suhteeni
osaan heistä on hyvin tunnepitoinen. Menneisyyteen voi kurkistaa
lukemalla vaikka kirjeeni Edithille tai ylistykseni lounaismurteiden ihanuudelle. (Jälkimmäisestähän Karin Toisiks-Paraske ei tiedä
mitään. Hän ei ole koskaan käynyt lähelläkään
Lounais-Suomea.)
Olen kuitenkin melko varma, että Holma
ei pilkkaa, vaan kunnioittaa. Tähän olen päätynyt sen tosiasian
perusteella, että hänen kynänsä leikkaa veitsenterävästi
kaavojen mukaan. Runot eivät ole sinne päin räiskäistyjä
mukaelmia, vaan esikuviensa ilmaisua viimeiseen asti kunnioittavia
pastisseja. Paikoitellen meinaa jopa unohtua, kenen runoa oikeastaan
lukee. "äl juaks väärennety kroksit jalas / syksy tule kyl
/ äl katto ruaholleikkuri päikää / joulun ei kukka muist /
millane ol nurmi / (liia pitk)" (77, "suamalaise
kulttuuri päivä") Astraalimpikin Heli taitaa riittää näihin
Helil kyläs -ohjelman päättymisen jättämiin
vieroitusoireisiin.
Toisaalta monitasoisuus ilmenee niin,
että runot ovat hirveän hulvattomia ja hulvattoman hirveitä,
vaikkei olisi ikinä lukenut ainuttakaan Leinon, Kunnaksen, Laaksosen
tai Södergranin runoa. Ne ovat juuri sellaista arkirealismia, joka
on kaikille tuttua ja tunnistettavuudessaan niin huvittavaa. Elämä
jos joku vetää absurdeja merkityssuhteita asioiden välille ja
koettelee pienen ihmisen hermoja. "Ja jos minä vielä kerran
/ haluan osallistua / Naisten kympille, / muistutettakoon minua
siitä, / että edellisen kerran / karkasin siiderille / kolmen
kilometrin jälkeen." (61, Minä opin)
Edith oli muuten ensimmäisiä suuren
luokan suomalaisia modernisteja. Hän hätkähdytti lukevaa
kansakuntaa kuoleman ja rakkauden paljailla kuvauksillaan, vaikka
tänä päivänä runot eivät monille edusta kuin kiitettyjä
klassikoita. Uskon kuitenkin, että juuri Edith itse olisi voinut
2000-luvulla kirjoittaa näin: "Sinun takanasi / ovat kaikki
minun ajatukseni / kuvani / lehtikaalireseptini / ja
Pinterest-tilini." (144, "Pakota lopettamaan")
Minä tiedän, että tästä lähtien
luen näitä (valehtelematta kyllä ihan kauheita) runoja aina, kun
ensimmäisen maailman ongelmat ilahduttavat litsarilla, lukeminen
tympii tai julkinen kirjallisuuskeskustelu alkaa ahdistaa. Samalla
anelen Antti Holmaa riisumaan keisareilta kalsaritkin. Jopa
alapäähuumori voi näköjään viihdyttää oikeassa kontekstissa.
"Tällaista sisäilmaongelmaa /
ei tuulettamalla ratkaista." (153, "Huoneeni")
Tällaiset kirjallisuuden ongelmat / voidaan tuulettamalla ratkaista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti