Kun Nälkävuoden kautta
hoksasin, kuinka pitkä pimeä ajanjakso lukuhistoriastani löytyy,
kävi aika perinteisesti. En malttanut irrottaa vuodesta 2012
ollenkaan. Valo voitti pimeyden myös toisen kyseisen vuoden
Finlandia-ehdokkaan osalta. Tosin valon voitosta ei Pirjo Hassisen
Populan (Otava 2012)
kohdalla voi ehkä sittenkään olla varma.
Popula on ollut
teemoiltaan järisyttävän ajankohtainen ilmestyessään
Perussuomalaisten jytkyn jälkikuohuissa. Olenkin oikeastaan aika
onnellinen, että luin romaanin vasta näin jälkeenpäin,
turvallisen etäisyyden päästä mennyttä arvioiden. Toisaalta ei
ollut ollenkaan vaikea palauttaa mieleen niitä tunnelmia ja
kansakunnan yleistä ahdistuneisuutta. Toisaalta oli jo nähty, ettei
tässä – Luojan kiitos – aivan näin käynytkään. Tunnelma oli
vähän sama kuin lukiessa superajankohtaista Ilkka Remeksen
trilleriä muutama vuosi sen käsittelemän kriisin jälkeen.
Etäisyys ei tietenkään vähennä
Populan arvoa. Teos nostaa aivan mielettömän älykkäästi ja
havainnollisesti esiin esimerkiksi rasismiin ja populismiin liittyviä
dilemmoja. Se ei moralisoi eikä kerro oikeina pitämiään
vastauksia, vaan ymmärtää jokaista osapuolta ja sanoo ääneen
sellaisiakin asioita, joita julkisessa keskustelussa ei uskalleta
leimautumatta sanoa.
En ole Perussuomalaisten kanssa
samaa mieltä käytännössä mistään. En kuitenkaan ole samaa
mieltä myöskään niiden massojen kanssa, jotka katsovat
oikeudekseen riepotella puoluetta ihan miten sattuu ja repiä
korviahuumaavaa meteliä kaikista siihen kuuluvien sanomisista. Olin
jytkykeväänä 17-vuotias, mutta muistan ajatelleeni, että
puolueelle on annettava mahdollisuus. Etukäteinen lynkkaaminen on
paitsi typerää, myös hyödytöntä.
Annoin mahdollisuuden ja
muodostin sen jälkeen oman mielipiteeni, vaikka se olikin
samanlainen kuin "katsomatta paskaa" -puolueen mielipide.
Niin parlamentaarisen demokratian kuitenkin pitäisi toimia.
Jokaisella on oikeus saada äänensä kuuluviin ja kannatusta
saatuaan yrittää. Oikeutta ei poista se, että edustaa
Perussuomalaisia – tai siis Populaa. Oikeuden voi tosin mitätöidä
halveksimalla sitä omilla toimillaan.
Populassa populistipuolue on
vaalivoiton jälkeen jo hallituksessa ja porskuttaa karismaattisen
johtajansa Jukka Kalmarin johdolla vakaasti eteenpäin. Sille ovat
otollista riistaa elämässään ja lähisuhteissaan pettyneet ja
kyllästyneet, heilahtelevat ihmiset, jotka janoavat kuulijaa.
Ihmisen perustarve on tulla huomioiduksi, hyväksytyksi,
rakastetuksi. Jos tunnetta ei tarjoa äiti, lapsi tai puoliso, sen
voi tarjota sanomansa taitavasti asetellut populistipuolue.
Jokin vimmainen tarve meillä on
myös jättää jälki, tapahtuu se sitten sabotoimalla arvostettua
taidetta tai vaikka jättämällä eduskunta, jotta voisi jäädä
ihmisten mieleen. Popula
kuvaa mielestäni erinomaisesti niitä tapahtumaketjuja, jotka
edeltävät ihmisten radikalisoitumista. "Jokainen
lapsi on viaton ja puhdas syntyessään",
kuten Tuure Kilpeläinen (jälleen juuri hän, 2014) laulaa. Olen ennenkin
tuonut esiin kantani, että ihmisessä on ainekset vaikka mihin,
mutta ympäröivän maailman tapahtumat määräävät reseptin ja
lopputuloksen.
Populan Perttu saa
puolueesta tarkoituksen äidin kaipuun ja päihteiden käytön
tallomalle elämälleen. Tarkoitus tuntuu hyvältä, kuten miehen
spontaanit tarkoitukset yleensä. Lopputulos voi olla jotain muuta,
mutta kaiken takana on syvä vääryyden ja epäoikeudenmukaisuuden
kokemus. "Äiti oli jätetty haalistumaan kuoliaaksi
ilman sitä hoivaa, jonka parissa hän oli tehnyt elämäntyönsä."
(114) Kun asioita ei jaksa hymyillä paremmiksi, on toimittava.
Taidemaalari Pirjo taas tahtoo
nähdä vakiintuneiden rakenteiden läpi niin taiteessa kuin
laajemmin yhteiskunnassa. Miksi meille tosiaan on opetettu, että
kauneinta taidetta on se, joka pystyy kuvaamaan kohteensa
täydellisimmin? Eikö taide voi olla myös ilmaisun täydellistä
vapautta, vapautta tehdä ja sanoa mitä tahtoo?
Pirjon tyttären Ritan
sananvapaus saattaa tuskalliseen tilanteeseen omassa lähipiirissään.
Miksi maailman pahin asia on olla rasisti? Miksi ihminen on rasisti
heti sanottuaan suuttuneena, provosoituna ja ajattelemattomana yhden
pahan asian? Onko sillä mitään väliä, mitä olemme? Pitkän
tähtäimen tekojen tulisi painaa vaakakupissa huomattavasti enemmän.
Sama ajatus muuttuu
hyväksyttäväksi tai totaalisen tuomittavaksi sen mukaan, kuka sen
esittää. Kuten poliittinen satiiri YleLeaks
kerran asian havainnollisti: Jos Pekka Haavisto sanoo, että Suomen
on autettava afrikkalaisia Afrikassa, hän on suuri sankarinero. Jos
Jussi Halla-aho sanoo, että Suomen on autettava afrikkalaisia
Afrikassa, hän on rasisti.
Tarkoitukseni ei ole ottaa kantaa
Jukka Kalmarin, Populan, Jussi Halla-ahon tai Perussuomalaisten
puolesta. En usko sen olleen Pirjo Hassisenkaan tarkoitus. Joskus
meidän vain pitäisi vähän vähemmän korostaa omaa ylitsevuotavaa
suvaitsevaisuuttamme, joka ei kuitenkaan suvaitse niitä, jotka eivät
ajattele kuten me. Joskus meidän pitäisi vähän vähemmän
kategorisoida ihmisiä ja keskittyä ennemmin siihen, mitä asiaa
heillä on.
Aika usein meidän pitäisi
keskittyä jättämään lähtemättömiä jälkiä lähimmäisiimme
eikä universumiin. Aika usein meidän pitäisi enemmän rakastaa ja
katsoa, miltä ympärillä näyttää. Todella usein meidän pitäisi
kuunnella, mitä vastapuolella on sanottavanaan eikä aina tyrmätä
kaikkea omasta positiostamme. Silloin voi alkaa ymmärtää vaikka
opintotukea leikkaavaa eduskuntaa tai pientä lasta rikoksen tehneen
ihmisen sisällä. Se on ensin vähän pelottavaa, mutta sen jälkeen
valtavan avartavaa.
Aina meidän pitäisi
demokratiassa vartioida, että se toteutuu eikä ihmisoikeuksia
loukata. Paljon useammin meidän pitäisi lukea hyviä kirjoja,
joiden kautta peilata maailmaa. Ja joka päivä meidän pitäisi
muistaa, ettei aina pitäisi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti