Alkuvuoden perinteisissä tulevan kirjavuoden katsauksissa
puhuttiin muun muassa Aki Ollikaisen toisesta romaanista, johon
kohdistuvat odotukset ovat huippumenestyneen esikoisen jälkeen
suuret. Lueskelin noita lehtijuttuja ja myöhäisherännäisesti hoksasin, etten kaikkien näiden vuosien
aikana ole lukenut Nälkävuotta (Siltala
2012). Periaatteessa ei ole ihme, että teos on silloin
luiskahtanut ohi, sillä vuonna 2012 lukemani proosakirjallisuus
mahtuu kahden käden sormiin – kiitos ylioppilaskirjoitusten,
pääsykoesuman, itsenäistymisen, yliopiston fuksisyksyn ja
harvinaisen väsyneiden silmien. Onneksi kirjat ovat siitä
armollinen harrastus, että niitä saa yleensä kirjastosta vaikka
kaksisataa vuotta myöhässä.
Korjasin siis erheeni ja
paikkasin aukon helmikuun ensimmäisen sunnuntain aikana. Se kannatti
tehdä, sillä Nälkävuosi oli
oikeastaan vielä hienompi kokonaisuus kuin odotin. Erityisesti se
noin 140 sivun mitassaan osoittaa, että laatu todella korvaa määrän.
Välillä sekä uutuuskirjoja että klassikoita lukiessa tulee tunne,
että kirjailija on nyt vähän liikaa rakastunut omaan ääneensä
ja henkilöihinsä, ja tarinan kerronta lipeää jaarittelun
puolelle. Kai fyysisellä kirjalla on sitten edelleen jonkinlaista
statusarvoa paksuutensa mukaan. Joka tapauksessa Ollikaisen
esikoisesta tekee erityisen hienon se, ettei siinä ole mitään
ylimääräistä. Jokainen luku, sivu ja virke on kokonaisuuden
kannalta perusteltu.
Aihe puolestaan on niin kylmäävä
ja vaiettu, ettei sen venyttämistä varmaan olisi lukijan herkkä
sydän kestänytkään. Nälkävuodet 1866–1868 ajoivat riutuneet
ihmiset liikkeelle purevaan pakkaseen ja hyytävään hankeen, johon
monet lopulta tuupertuivat ja kuolivat. Tämä on tosiasia, jota
kirjailija ei todellakaan kaunistele. Romaanin keskiössä oleva
nelihenkinen perhe lähtee jäätyneestä torpastaan matkaan, nääntyy
yksi kerrallaan – and then there were none.
Perheenäiti Marja on riutuneisuudestaan huolimatta verevä hahmo,
jonka vihoviimeinen vaihtoehto on luopua lapsistaan, ja pienten
Mataleenan ja Juhon nälän kuvaus on jotain, jota on vaikea
sanallistaa.
Olen havainnut viime aikoina
itsessäni kaksinaismoralistin hyvinkin mitättömässä, mutta
sentään runollisessa asiassa. Olen nimittäin aina paheksunut
erilaisten juhlapäiväherkkujen kaupittelua ja nauttimista etukäteen
– niiltähän menee ihan merkitys, jos mämmin mässytys alkaa
helmikuun alussa ja laskiaispullia syödään, kun joulusta päästään.
Olen asunut kolme viikkoa täysin yksin, kun mies on ollut
tilapäisesti töissä toisella paikkakunnalla. Syytänkin
vertaiskontrollin puutetta siitä, että viime viikolla nautiskelin
erittäin varaslähtöisesti pari runebergintorttua. (Ne ovat muuten
juhlapäiväleivonnaisista ehdottomia suosikkejani.)
Nyt aika moni luultavasti
miettii, miten ihmeessä runebergintortut liittyvät tähän väliin
tai mistä ne ylipäätään tulivat mieleeni ihmisten nälkäkuolemia
seuraillessa. Aika makaaberia ja mautonta kaikin puolin. Ehkä
ratkaisun avain on kuitenkin nimenomaan tortussa ja siihen
liittyvässä kaksinaismoraalissa. Kyllä minä voin melkein
fyysisesti pahoin Nälkävuoden runollista
kurjuutta lukiessani. Kyllä minulle tuli sellainen olo, ettei näin
epäinhimillisiä asioita voi sattua. Kyllä minä heti aloin miettiä
asiaa omalle kohdalleni, kun tässä harvinaisen vakavan
ilmastomyllerryksen keskellä taas eletään ja erinäisissä
diktatuureissa tällä pallolla on melkoiset nälkävuodet meneillään
parhaillaan.
Sitten minä kuitenkin mietin,
ketä tai mitä se auttaa, että hurskastelen täällä ja kirjoitan
taas muutaman liuskan tekstiä siitä, kuinka maailma on
epäoikeudenmukainen ja ihmiskunta tätä menoa tuhon oma. Sen tietää
jokainen sellainen ihminen, joka on vaivautunut tänne saakka
lukemaan näin pitkiä virkkeitä blogista, joka ilmiselvästi
käsittelee kirjahyllyissä pölyyntyviä tiiliskiviä. Sitä eivät
ehkä tiedä sellaiset ihmiset, joita nyt ei muutenkaan kiinnosta
mikään muu kuin oma kapea elämänpiiri ja se, että oma vatsa on
täynnä. Heitä kuitenkaan tuskin kiinnostaa tämä blogikaan.
Nyt olen todennut jälleen oman
järisyttävän hyväosaisuuteni sekä elämäni fyysisten ja
sosiaalisten puitteiden että omien henkisten valmiuksieni kannalta
tarkasteltuna. Pitäisikö siitä tuntea syyllisyyttä? Se on varsin
tärkeä teema myös Nälkävuodessa,
joka on erityisen hieno myös siksi, että se kuvaa (vain 150 vuoden
takaista!) kriisiä koko yhteiskunnan näkökulmasta. Ääneen
pääsevät väsynyt senaattori, joka on yrittänyt parhaansa
ongelman ratkaisemiseksi, sekä etenkin akateemiset
kaupunkilaisveljekset Teo ja Lars Renqvist. "Teonkin
on pakko hymähtää tilannetta muistellessaan. Samalla hän
kuitenkin miettii, että jos kaikki tämä kurjuus ympärillä vain
huvittaa heitä, miten se voisi heitä koskettaa? Jos he sen todella
itsessään tuntisivat, voisivatko he enää nauraa?" (72)
Nähdäkseni Teolla ei ole hätää.
On kaikista tärkeintä, että hyväosainen muistaa ajatella näitä
asioita ja niitä ihmisiä, joilla ei mene yhtä hyvin. Muistaa edes
yrittää asettua heidän asemaansa, muistaa, ettei oma todellisuus
ole koko maailman todellisuus eikä oma napa koko maailman napa.
Muistaa olla kiitollinen. Yksi ihminen ei koskaan voi pelastaa koko
maailmaa, harvoin edes maata. Pitämällä jalkansa maan pinnalla ja
silmänsä ja sydämensä auki hän voi kuitenkin omalla
olemuksellaan tehdä ympäristönsä ihmisten elämän paremmaksi.
Pienillä teoilla ja herkkyydelläkin on paljon merkitystä. Enkä
toisaalta sanoisi, että Teon teot kovin pieniksikään loppupeleissä
jäisivät. En paljasta, mitä tällä tarkoitan, koska se vesittäisi
romaanin kenties hienoimman kohdan.
"Kahleiden pituus osoittaa meille vapautemme rajat, vain
osaansa tyytymällä voi elää niistä kahleista piittaamatta.
Raskaimpia kaikista kahleista ovat meidän omat halumme. Kun ne
kuolettaa, ei enää tarvitse riuhtoa." (134)
Ei minun tarvitse osoittelemalla sanoa, kuinka maailma kohtelee meitä
kaltoin – ja varsinkin me sitä. Aki Ollikainen on jo sanonut sen
osoittelematta.
Onnellisinta meidän jälkipolvien
egoistiselta kannalta on se, että seitsemän laihan vuoden jälkeen
tulivat ne seitsemän lihavaa – ja niin tulee toivottavasti aina
olemaan. Minun ei kovista vuosista historiankirjoista oppineena
tarvitse kuin olla ihminen ihmiselle. Tai kuten viime syksyn
ehdottomasti parhaan levyn tehnyt Tuure Kilpeläinen siteeraa
kaihoisine karavaaneineen Eino Leinoa ("Hymyilevä Apollo"
1898): "Oi, onnellinen, joka herättää / niitä
voimia hyviä voisi! / Oi, ihmiset toistanne ymmärtäkää, / niin
ette niin kovat oisi! / Miks emme me kaikki yhtyä vois? / Ja yksi
jos murtuis, muut tukena ois. / Oi, ihmiset toistanne suvaitkaa! /
Niin suuri, suuri on maa!"
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti