Itseään arvostavan kirjallisuusbloggaajan ei varmastikaan
pitäisi kirjoittaa kahdesti samasta sarjasta ja samoista hahmoista.
Tässä tapauksessa tuntuu kuitenkin siltä, että sekä kokija että
hahmo ovat kasvaneet huomattavasti sitten edellisen
tilannekatsauksen. Siksi teen nyt poikkeuksen sääntöön. Näin
tammikuussa tekee myös hyvää aloittaa kirjavuosi vähän lyhyemmin, kevyemmin verrytellen.
Monen mielestä Tuomas Kyrön Antti Litjan äänellä nariseva
Mielensäpahoittaja kuuluu ehdottomasti episodiformaattiin.
Hulvattomat huomiot tavallaan toimivat parhaiten silloin, kun niihin
keskitytään yhden luvun verran ja mennään sitten seuraavaan.
Hauskaahan episodeja onkin lukea – sen totesin jo kauan sitten.
Joitakin hulvattomimpia seikkoja noina aikoina on kirjattu tänne.
Itseäni viehätti kuitenkin suuresti se syvyys, jonka sekä hahmo
että tarina saavuttivat romaanimuodossa. Ilosia aikoja,
Mielensäpahoittaja (WSOY 2014)
sopii hahmon hyvästelyyn huomattavasti paremmin kuin toisiinsa
periaatteessa liittymättömät episodit. Mielestäni se on myös
romaanina taidokkaampi kuin kirjan ja ruusun päiväksi 2012
kirjoitettu pienoisromaani Miniä.
Romaani rakentuu
hautajaisjärjestelyjen ympärille ja meinaa päättyä hautaan.
Niinkin perussurullisella aiheella vanha narisija saa lukijansa
hymyilemään. Oikeastaan on ihan fiksua laatia testamentti ja
miettiä vähän, millaiset viimeiset maanpäälliset juhlat
itselleen haluaa. Oman arkun nikkarointi on silti lähinnä
tragikoomista – eikä projekti niin hyvin päätykään.
Mieleltään Mielensäpahoittaja
on yhtä kirkas kuin aina ennenkin ja ehkä iän tuoman kokemuksen
myötä entistäkin empaattisempi. Hänellä on jäyhyydestään
huolimatta sellaista silmää, joka monilta nuoremmilta ja
koulutetummilta puuttuu. "Kyllä ei auta
rauhoittamisessa käskeminen. Ensin yksi huutaa ja sitten toinen
huutaa sille takaisin, että älä huuda. Ja varmasti tulee mukaan
kolmas, joka karjuu että mitä te perkele täällä huudatte,
turpaanko pitää lyödä." (16)
Mielensäpahoittajalta riittää
ymmärrystä lapsille ja nuorille, muttei niinkään keski-ikäisille.
Siinä mielessä hän muistuttaa suuresti ikätovereitaan, Minna
Lindgrenin Ehtoolehdon palvelutalon ihania mummoja. Ketjuhotellista
löytyvä sivistynyt lättähattu on aidosti kiinnostunut fossiilin
ajatuksista ja johdattaa tämän tavattoman kätevän sylitelevision
äärelle. Siitä voi katsoa Arvi Lindin lukemia uutisia milloin
tahansa. Hetken melkein tuntuu, ettei ATK olekaan niin suuri kirous
kuin aiemmin on annettu ymmärtää.
Änkyrästä isästään
välittävää poikaansa ukko pitää turhanpäiväisenä
hössöttäjänä ja humanistisena tekotieteilijänä, mutta tämän
lapset ovat vaarinsa kanssa jotenkin enemmän samalla kaistalla.
Nuorisossa on toivoa, tai sitten parin sukupolven päässä oman
polven virheet ja kipupisteet eivät enää tunnu yhtä selvästi.
"Tämmöisen maailman haluavat nyt ne keille me
halusimme ihan toisenlaisen maailman. Siinä sukupolvet ovat aina
tyhmiä. Eivät koskaan oikein vedä samaan suuntaan vaan isot on
toiveet ja haaveet ja airoja kiskotaan vastakkaisiin suuntiin".
(44) Todellisuudessa jokaisen
sukupolven pitää ilmeisesti tyrmätä seuraajiensa elämäntapa
riippumatta siitä, kuinka haitallinen se objektiivisesti arvioituna
on.
Toki monet asiat olivat ennen
yksinkertaisempia – vaikka sitkeästi kieltäydyn uskomasta Kyrön
kirjailijapersoonan ahkerasti viljelemään "ennen oli kaikki
paremmin" -kaneettiin. Olen miettinyt paljon esimerkiksi sitä,
miksi nykyään nuoretkin ihmiset masentuvat ja tuntevat olonsa
osattomiksi. Vaatiiko yhteiskunta todella niin paljon enemmän kuin
ennen? Eikö meidän pitäisi riemuita siitä, ettemme ole enää
tuomittuja elämään samassa kylässä samojen naamojen kanssa?
Minä riemuitsen täysin rinnoin,
mutta ymmärrän toisaalta senkin, että kohonneelta tuntuva
vaatimustaso ahdistaa. Ehkä Mielensäpahoittaja osuu lähemmäs
ydintä kuin aavistaakaan: "Enää ei riitä että on
iloinen tai surullinen, vaan pitää tarkasti tietää miksi on
iloinen tai surullinen. Tavallisten ihmisten huolia jänkätään
kaiken kansan edessä – –."
(50) Puhuminen on valtavan tärkeää, ja huolista puhuminen
luonnollisesti keventää mieltä. Kaiken medikalisoiminen ja
tavallisten tunteiden problematisoiminen eivät vain nähdäkseni
palvele yhtään ketään.
Viime syksyn hienoin
kirjafilmatisointi oli Dome Karukosken Mielensäpahoittaja-sovitus.
Sen ansiosta näen Ilosia aikoja, Mielensäpahoittaja
-romaanissa varsin keskeisessä osassa olevan Heikki-pojan
yksiselitteisesti näyttelijä Iikka Forssina. Kirjassa musteen
perässä ajeleva Eskortti toi lukiessa useasti mieleen pojan
hulvattoman tunteikkaan raivokohtauksen elokuvassa. Yleisesti
ottaenkin tuntuu siltä, että Mielensäpahoittaja miljöineen on
muutaman vuoden aikana asettunut aika kiinteäksi osaksi suomalaista
mielenmaisemaa. Se lienee käynyt helposti siksi, että jokainen
meistä on sisimmältään vähän pahoittaja, halusi tai ei.
Inhimillinen vanhuus ottaa ohjat
kyyniseltä papparaiselta romaanin loppua kohden. Alkaa tuntua siltä,
että Mielensäpahoittaja ainakin jossain määrin alkaa ymmärtää
omaa ikäänsä ja sen tuomia rajoitteita. Kuolemaan suhtautumisessa
tapahtuva muutos lämmittää. "Semmoista se on elämän
alku- ja loppupäässä. Paljon tarvitsisi unta, mutta jostain syystä
ei vain onnistu." (247)
Semmoista se tuntuu olevan myös
näin lomalla. Onneksi on sopivan kepeän synkkää luettavaa. Näiden
jäähyväisten ansiosta Tuomas Kyröstä tulee ensimmäinen
kirjailija, joka on saanut tässä blogissa kolme kirjoitusta. Kyllä
en aivan ymmärrä, miten tässä näin kävi.
Hei Ilona! Kuulin tästä blogistasi ihanalta Reetalta Luvian Tasalan talviteatterin pukuhuonetunnelmissa. Tunnen sielunsisaruutta, koska kirjoitan itsekin kirjablogia (aarrekirjasto.blogspot.fi, jos haluat kurkistaa). Upeaa, syvällistä analysointia, ja lukemisen riemu välittyy ihanasti kirjoituksistasi :).
VastaaPoistaHei Salla! Kiitos ihanasta kommentista – mukavaa, että olet löytänyt tänne! Sukuni puskaradio näemmä toimii edelleen... Oikein mielelläni tutustun blogiisi, kiitos vinkistä :)
Poista