Toiset valmistelevat joulua, minä valmistelen joulukuun blogia.
Se on tarpeen tehdä nyt, sillä toivon Joulupukin tuovan sen verran
kirjoja, että välipäivät kuluvat avaamatta tietokonetta. Halusin
myös kirjoittaa Antti Holman Järjestäjästä
(Otava 2014) vasta nyt, kun Antti Holma on Antti Holma eikä kaikille
vain Kissi Vähä-Hiilari. Se ei tosin taida olla täysin
mahdollista. Kissi on selvästi elänyt palasina jo useammassa
Järjestäjän
hahmossa.
Hämmästelin jo marraskuussa
esikoiskirjailijamiesten mittavaa esiintuloa vuonna 2014.
Hämmästeltävään joukkoon kuuluu myös Antti Holma. Toisaalta
voitaisiin puhua myös kaapistatulosta, sillä luulen, etten ole
koskaan lukenut putkeen yhtä monta homoseksuaalisuutta jollakin
tasolla käsittelevää romaania. Niiden joukkoon kuuluu myös
Järjestäjä. Se on
ruumiillisempi ja paikoin raadollisempi kuin Kissani Jugoslavia, ja kielellisessä
"viattomuudessa" mitattuna kaukana
Neljäntienristeyksestä, mutta
sama teema pyörii kaikissa. Vuotta 2014 voitaneen pitää tabujen
murtumisen ja seksuaalivähemmistöjen voiton vuotena. Ehkä aiheen
ajankohtaisuus on saanut sen samanaikaisesti monien kirjailijoiden
huulille – tai sitten kaikki on vain sattumaa. Oikeastaan sillä ei
ole edes väliä.
Antti Holma kertoi jossain
vaiheessa syksyä Helsingin Sanomissa kirjoittavansa, koska ei osaa
lukea tai elää. Lausahdus teki itseironisuudessaan vaikutuksen ja
vei Järjestäjän
äärelle. Riemukseni samaa lempeää itseironiaa löytyy rutkasti
myös romaanin päähenkilöstä Tarmosta. Kirjastonhoitajan työstään
hatkat ottava Tarmo päättää ryhtyä self help -oppaan
avustuksella oman elämänsä sankariksi. Hän pestautuu Suomalaisen
Teatterin järjestäjäksi ja pääsee vailla aiempaa kokemusta
teatterimaailman pyörteisiin. Kuumotusta ja pakonomaista himoa
aiheuttaa nuori vieraileva näyttelijä Daniel Besprosvanni, joka
tosin ulkopuolisten arvioiden perusteella ei ole kovin kummoinen
tulkitsija.
Romaani on jaettu viiteen osaan,
joissa tarina kutkuttavasti hajoaa jatkuvasti abstraktimmalle ja
abstraktimmalle tasolle. Hajoaminen tapahtuu kuitenkin niin
hienovaraisesti, ettei lukija tahdo kyseenalaistaa mitään. Tarmon
elämä epäilemättä on ristiriitaista. Hän on ikänsä ollut
objekti ennen kuin päättää alkaa subjektiksi. Siinäkin hän
onnistuu vaihtelevasti. Tarmo on vähän ressukka ja samalla niin
inhimillinen, että häntä tekisi mieli halata, jollei tietäisi,
kuinka paljon hän siitä ahdistuu.
Järjestäjän
tunnistettavat huomiot ympäristöstä ovat niin mahtavia, että
naurattaa ääneen ja tekee mieli vain huutaa vapautuneesti. Kaikilla
kirjastonhoitajilla on huovutetut viitat. Teatterintekijät
leipiintyvät. Nykyteatteri on välillä älytöntä tekotaiteellista
moskaa, kuten myös kirjallisuus ja elokuvat. Sitä ei vain saa sanoa
ääneen, ettei paljasta omaa sivistymättömyyttään. Tarmo sanoo
useampaan otteeseen ja ajattelee vielä useammin. "Mietin,
miksi nuorille tehdään aina kohotettuja ja energisiä teoksia.
Aina, jos elokuva tai teatteriesitys on suunnattu nuorille, siinä
tanssitaan ja lauletaan ja loikitaan pitkin seiniä. En elämässäni
ollut nähnyt loikkaavaa nuorta, ellei kyseessä ollut kaljavaras tai
joku rullalautailija." (98)
Sen lisäksi, että tekee mieli
huutaa vapautuneesti, tekee elämässä usein mieli sanoa
kirjastonhoitaja-Tarmon tavoin ei. "Ei, ei, ei, mene
pois, älä lainaa mitään, älä yritä olla mitään, et viisastu
lukemalla, viisastut elämällä. – – Ei, sinä yliopistopudokas.
Ei sekä violetille pikkutakillesi että penseälle ilmeellesi.
Nietzschen pelkät muistelmat lukemalla et opi hänen koko
filosofiaansa. Minä tiedän, että sinä ajattelet tässä vähän
oikaisevasi, mutta ei onnistu. Hanki tyttöystävä ja opiskele
luokanopettajaksi, pääset vähemmällä, petyt vähemmän."
(23) Näitä tulee vastaan paitsi pudokkaiden joukossa myös
yliopiston sisällä. Sitäkään ei varmaan saisi sanoa ääneen,
ettei paljasta omaa sivistymätöntä tyhmyyttään.
Kaikki nuoret tyypit tahtoo
tunnetusti olla jotakin, jokainen tahtoo jättää jäljen. Totta kai
parhaaseensa pitää pyrkiä, yrittämistä tarvitaan eikä
yhteiskunta selviydy ilman innovatiivisia yksilöitä. Sitä en
ollenkaan kiellä. Joskus elämä vain on helpompaa, jos hyväksyy
yhteiskunnan ja oman pienen roolinsa sen osana. Toisinaan tuntuu kuin
olisi seuraamassa alastoman keisarin hienoa kulkuetta, jossa kukaan
ei tahdo olla se vaatteiden puutteesta huomauttava tollo. Eikä sama
meininki ilmeisesti edes rajoitu yliopistoon: "Nämä
tällaiset tehtävät, joissa aikuiset pakotetaan seisomaan
maalarinteipin päällä havainnollistamissyistä, nämä on saatana
yhteistyössä maailmankaikkeuden kaikkinäkevän silmän kanssa
heittänyt tavallisten ihmisten tielle kuin marmorikuulat
rappukäytävään, kuolettaviksi ansoiksi." (35)
Rakastan, rakastan ja rakastan Holman kyseenalaistavaa mutta lempeää ironisointia, joka
kantaa läpi romaanin ja tekee siitä järkyttävän hyvän kirjan.
Sellaisen, joka ei itse ole tekotaiteellista eikä moskaa, vaan
älykästä ja humoristista, oivaltavaa ja viihdyttävää. "Ehkä
hän ei ollut vielä ymmärtänyt, että sellaista teatteri on.
Tragedian haistaa ensi metreiltä mutristuneista ilmeistä ja
tummista lavasteista, hauskaksi tarkoitetussa esityksessä vaatteet
ovat värikkäitä ja ilmeet liioiteltuja. Tragikomedia on jotakin
sellaista, jossa sanotaan kuolema ja kikkeli, ehkä jopa samassa
lauseessa." (276)
Ehkä romaani tekee
minuun kieron vaikutuksen osittain siksi, että suhtaudun teatteriin
intohimoisesti. Olen viettänyt melkein koko lukioaikani pienen
harrastajateatterin luukkunäyttämöllä tekemässä
klassikkomusikaaleja. Monet siellä syntyneet kokemukset lukeutuvat
tähänastisen elämäni merkittävimpiin. Pienissä puitteissa ei
tietenkään ole ollut kuuntelua, järjestäjiä tai kahtakymmentä
Pasi-nimistä näyttämömiestä, mutta tavoitan hyvin teatterin
tunnelman, jota järjestäjä kuvaa. Tietysti Suomalaisen Teatterin
meininki on vahvasti karrikoitua (ainakin toivon niin), mutta
todellisuudessakin näyttelijät sättivät toisiaan ja heittävät
hölmöä läppää, kunnes ohjaaja toteaa, että näytelläänpäs
sitten taas. Totta kai teatterin on oltava ristiriitaisuudessaan
rakasta myös Holmalle, jonka enemmistö suomalaisista taitaa
tuntea vain näyttelijänä.
Tarmon persoonan vapautuminen,
ahdistus ja ryhtyminen sankariksi, epätoivoinen Danielin tavoittelu
ja kevyt harhaisuuskin saavat kaikupohjaa kirjastotyökaveri
Minnamarin hahmosta. Lestadiolainen Minnamari kiintyy Tarmoon ja
muuttaa lopulta itsensä hänen luokseen. Tarmo ei heikkoudessaan saa
koskaan sanottua ei. Hänellä on naisiin kummallinen vaikutus,
muttei mitään kiinnostusta näitä kohtaan. Tarmon kuvausten
jälkeen kyllä pienen hetken jopa ihmettelen, miten kellään on.
"Pienessä kulhossa oli omenoita, kömpelösti kolme, enempää
ei mahtunut, mutta ilmeisesti omenoiden oli välttämättä oltava
kulhossa, loput olivat pussissa kahvinkeittimen vieressä. – –Hän
oli siivonnut, mutta siivoamisen sijasta hän oli luonut kotiini
kauhean epäjärjestyksen."
(284)
Ehkä tunnistettavuus on
laajemminkin se ominaisuus, joka tekee romaanin hahmoista,
tapahtumista ja miljööstä niin hersyvän hauskan ja välillä
koskettavan. Kaikki on vähän hullua, mutta melkein kaiken voi nähdä
silmissään ja yhdistää johonkin tosielämän olioon. Todellisia
helmiä ovat tarkkasilmäisen teatterikriitikon Riitta Rysän
kirjoittamat metaforiset ensi-ilta-arvostelut. Niissä on vain pienin
muutoksin lyöty lekkeriksi sanomalehtikritiikkien ajoittainen
tekotaiteellinen naurettavuus. Mietimme joskus tekstintutkimuksen
luennolla, kenelle kritiikit on oikeastaan suunnattu. Esimerkiksi
kirja-arvosteluista on sivistyssanojen alta joskus todella vaikea
saada selville edes sitä, onko kriitikko pitänyt teoksesta. Toki
myös tekotaiteellinen terminä on kyseenalainen. Kuka sen oikean
taiteen määrittää? Ei varmaan kukaan, vaikka jo Tolstoi aikoinaan
yritti.
Järjestäjän jälkeen
suurin hämmennys kohdistuu Antti Holman käsittämättömään
monilahjakkuuteen. On aika mieletöntä, että joku voi olla
tasavahvasti mielettömän hyvä kirjoittaja ja mielettömän hyvä
näyttelijä. Ainekset eksistentiaaliseen kriisiin ovat varmaan
olemassa, mutta ainakin yleisö nauttii esityksestä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti