Olen ennenkin kirjoittanut sisaruksista ja sisaruksena olemisen
merkityksistä. Kaikki nuo havainnot sisaruuden kantavasta voimasta
ovat edelleen voimassa ja voimissaan. Tuskin kukaan silti jaksaisi
oman sisaruksensa seuraa vuorokauden jokaisena hetkenä joka ikinen
päivä. Joskus muuta vaihtoehtoa ei kuitenkaan ole.
Leena Parkkisen esikoinen Sinun jälkeesi, Max (Teos 2009)
käsittelee tällaista vaihtoehdottomuutta kiehtovalla tavalla ja
hämmästyttävän täsmällisesti. Romaanin päämiehet Max ja Isaac
ovat siamilaisia kaksosia ja tekevät kirjaimellisesti kaiken
yhdessä. Silti minäkertojana toimiva Isaac puhuu useimmiten
itsestään yksikössä ja Maxista kolmannessa persoonassa. Lukija
meinaa tasaisin väliajoin unohtaa, että herrasmiehet todella ovat
kiinni toisissaan.
Parkkinen ei sorru samaan, joten romaani tarjoaa näinkin
yksinkertaisen alkuasetelman johdosta riemullisia oivalluksen hetkiä
alusta loppuun. Erityisen hienosti on kuvattu hienovaraisetkin
tuntemukset, kuten repivä veto kyljessä toisen liikkuessa tai
sykkeen nouseminen tämän kiihtyessä. Max on monesta näkökulmasta
johtaja, jonka tahtiin Isaac hengittää. Häntä se ei haittaa.
Pääsääntöisesti symbioosi toimii.
Kokonaisuutena romaani rakentuu eri ajan ja paikan tasoissa
tapahtuvista episodeista. Pala kerrallaan ne rakentavat Maxin ja
Isaacin suhdetta toisiinsa, sukulaisiinsa, ympäröivään maailmaan
ja tietenkin naisiin – erityisesti huikentelevaiseen ja huolettomaan
Helsingin Irikseen. Koska outo epämuodostuma on jo lapsena myyty
sirkukseen, kaksoset ovat tottuneet liikkuvaan elämäntyyliin.
Näyttämö pystytetään milloin Amerikkaan tai Pariisiin, milloin
lapsuuteen saksalaiselle maaseudulle.
Ehkä keskeisimmän roolin saa kuitenkin 1920–30-luvun Helsinki,
joka jo itsessään toimii melkein henkilönä. Se elää ja
hengittää hotelli Tornin hämyisissä huoneissa ja seurapiiriväen
juhlissa. Kaupungin keuhkoina toimii silti Iris, joka herättää
voimakkaita, paikoin ristiriitaisiakin tunteita etenkin Isaacissa.
Iris syöksyy tilanteisiin tunteella ja innostuu herkästi. Hän
ei herätä suurta luottamusta, vaikka on toisaalta naiivin
rehellinen. "Vitsi. Minä en vain sääli eläimiä.
Ihmisessäkin on tarpeeksi haastetta." (342)
Iriksessä itsessään ainakin on tarpeeksi haastetta, mutta
romaanissa on muitakin yhtä kummallisia naishahmoja. Sirkuksissa
tulevat tutuiksi niin kylkiluuttomat merenneidot kuin kauttaaltaan
tatuoidut trapetsitaiteilijat. Ajan kahtiajakautunut henki näkyy
lähes karmivalla tavalla asetelmissa, joissa kaikki poikkeava on
suljettu toimivan yhteiskunnan ulkopuolelle ja realisoitu
taloudellisesti huvittamaan muita.
Suurin osa Maxin ja Isaacin elämän varrelle sattuvista naisista
on nykylukijalle lähes absurdeja hahmoja. He voivat todeta keveästi,
että ovat tulleet raiskatuiksi aiemminkin. He pitävät usein
normaalitilana sitä, että mies hakkaa, riistää ja kontrolloi. En
mielelläni edes ajattele maailmaa, jossa tämä kaikki on
mahdollista. Samalla en taaskaan voi välttyä ajattelemasta, että
se on niin monessa paikassa edelleen enemmän kuin mahdollista.
Isaacin ja Maxin kokemukset miehistä eivät ole juuri
naishahmojen kokemuksia positiivisempia, vaikka heidän elämälleen
suurinta tuhoa ovatkin aiheuttaneet piittaamaton äiti ja
rahanhimoinen täti. Tavallaan kaksoset ovat miehisyydestään
huolimatta melkein sukupuolettomia olentoja. He voivat tarjota
väärinymmärretyille vertaistukea ja kaltoinkohdelluille
suojelusta. Erilaiset kummajaiset ovat yhtä.
Poikkeavuus yhteiskunnasta yhdistää ja on tässä tapauksessa
oikeastaan ilahduttava normi. Kukapa meistä olisi normaali? Miksi alleviivata sivullisuutta, kun kautta historian meistä jokainen on ollut
sivullinen? Orwellilaisessa hengessä toiset ovat toki sivullisempia
kuin toiset, eikä eri ihmisten kärsimyksiä eri ajassa ja paikassa
voi oikeasti laittaa samalle viivalle. Vaikuttaa kuitenkin siltä,
että ihminen voi tottua hämmästyttäviin ja järkyttäviin
asioihin samalla tavalla kuin yltäkylläisyyteen ja henkiseen
tyydytykseen.
Ihminen voi tottua siihenkin, että veli on mukana niin
vessareissuilla kuin sängyssä kiehtovien naisten kanssa. Yhteiset
raajat ja sisäelimet voivat aiheuttaa erimielisyyksiä, mutta
ainakin apu on aina lähellä. Aika pian alkaa tuntua itsestään
selvältä, että ovista on kuljettava kuten elämässä: peräkkäin
useammin kuin vierekkäin. Lukuisista hienovaraisista vihjeistä
huolimatta romaanin loppu iskee silti ilmat pihalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti