Tämän vuoden saa kunnian aloittaa vanha suosikkini Kari
Hotakainen. Siihen on muutamia syitä, joihin pureudun kohta
tarkemmin. Vähäisin niistä ei ole kuorolaulun koukuttavuus ja
kohtaloita yhdistävä voima, josta itsellänikin on ilahduttavan
paljon kokemusta. Tuskallinen kaipuu omaan seitsemän vuoden
intensiiviseen kuoroelämään iskee etenkin joulun aikaan, kun on
mahdotonta välttyä erinäisten laulun liittämien joukkioiden
konserttiriemulta.
Musiikilla ja etenkin yhdessä musisoinnilla on ihmisiin valtava
positiivinen vaikutus: se rentouttaa kehon ja puhdistaa mielen
ylimääräisestä kuonasta. Kuorokavereista tulee helposti elämän
mittaisia ystäviä, ja he voivat toisaalta auttaa uuteen ympäristöön
sopeutumisessa ja juurtumisessa. Erityisesti siitä syystä minua
harmittaa, etten ole näiden neljän Jyväskylä-vuoden aikana tullut
etsineeksi itselleni uutta paikallista kuoroa.
Itselleni on käynyt vallan hyvä tuuri kuorokavereiden suhteen,
mutta ilmeisesti heistä voi olla riesaakin. Tästä malliesimerkin
tarjoilee Hotakaisen valloittavan absurdi ja kielellisesti jälleen
häikäisevä Henkireikä (Siltala
2015). Kertojana toimiva rikospoliisi sotkeutuu kuorotuttujensa –
geneerisesti nimettyjen Suntion ja Parturikampaajan – elämään
tavalla, joka on monille osapuolille vallan kohtalokas. Henkireikä
voi tosiaan tarkoittaa paitsi henkistä varaventtiiliä myös reikää
hengityselimistössä.
Henkireikä päätyi myös
viime vuoden Finlandia-ehdokkaaksi. Noita mittelöitä olen sivunnut
viimeksi viime marraskuussa. Laura Lindstedtin lausuntojen
uutisoinnista jäi mieleeni muun muassa ehdotus kaikille
taiteilijoille kuuluvasta taiteilijapalkasta, joka mahdollistaisi
toimeentulon ilman jatkuvaa apurahakierrettä. Kapitalisti minussa ei
oikein voi kannattaa ajatusta: saahan harvan muunkaan alan työläinen
palkkaa työstä, joka ei jollain tavalla tuota omaa arvoaan.
Taide on toki sekä tekijöilleen
että vastaanottajilleen rahassa mittaamattoman arvokasta. Ei silti
liene tarkoituksenmukaista tukea ihan kaikkia, jos juuri kukaan ei
halua työn tuloksista nauttia. Silloin voi toteuttaa itseään
harrastamalla, mikä oikeus kuuluu ihan jokaiselle, ja tehdä
ansiotyökseen jotain muuta. Kirjoittamallakin voi nimittäin elää,
jos kirjoittaa niin hyvin kuin vaikkapa Kari Hotakainen. Silloin teot
puhuvat puolestaan ja teokset keräävät yleisönsä
automaattisesti.
Tiedän, että tämäkään aihe
ei ole näin yksinkertainen ja että toisten mielestä suosion määrän
ei voi laskea korvaavan suosion laatua. Silloin ajatellaan riittävän,
että pieni taide-eliitti tunnistaa teoksen ansiot. Ajatusmalli on se
sama, jonka mukaan suuria yleisöjä lukijoikseen saavat romaanit
(niin kuin vaikka se Ilkka Remeksen tuotanto) ja kassamagneetteina
loistavat elokuvat ovat kaupallista jätettä. No joo, vanha aihe
taas. Klassikot ovat kuitenkin klassikoita ihan syystä.
Jätetään talous, koska tämän
sortin taide asettuu joka tapauksessa sen yläpuolelle. Nähdäkseni
Henkireikä käsittelee
paljon empatiaa. Se on kaiketi yleisesti haluttu ja kunnioitettava
ominaisuus ihmisessä, mutta sitä ei saisi olla liikaa. Epäilen
oman empatiakykyni olevan jollain lailla ylikehittynyt. Yhdistettynä
filosofian opiskelun hyvin harjoittamaan loogiseen ajatteluun se ajaa
minut ongelmiin.
Esimerkiksi rikosuutisoinnissa
ajattelen usein automaattisesti myös syyllistä. Mietin säälien ja
itse ahdistuen, miksi pilasit oman elämäsi näin lopullisesti, mikä
on sinun näkemyksesi asioista, entä jos et olekaan syyllinen? Niin
ei saisi ajatella, vaan pitäisi olla vaatimassa kovaan ääneen
kovempia rangaistuksia ja haukkumassa suvakkihuoriksi niitä, jotka
varovasti yrittävät monipuolistaa keskustelua. Ikään kuin
rikollisen mielen jonkinasteinen ymmärtäminen tarkoittaisi
rikollisten tekojen hyväksymistä.
Minä ahdistun siksi, että uskon
kaikkien ihmisten psyykessä olevan potentiaalia sekä hyvään että
pahaan. Paljon riippuu lapsuudesta, omasta tahdonvoimasta, elämän
tapahtumista ja sattumasta. Aika usein pelottaa, että näiden
empatioiden takia itsekin sekoaa. Onneksi lukeminen auttaa: "Sanoin
myös, että ihminen, joka pelkää tulevansa hulluksi, on terve.
Oikea hullu ei osaa analysoida tilannettaan, hän on tilanteen
sisällä." (43)
Toisaalta rasistinen käytös ja
vihapuhe ovat asioita, joita en oikein tahdo jaksaa ymmärtää.
Väsyttää tämä keskustelu, jossa kaikilla on hallussaan
lopullinen totuus. Oikeasti kellään ei ole eikä voi koskaan olla.
"Jokainen arvelee, että juuri minun näkökulmallani
olisi jotain yleistä merkitystä, mutta työssäni olen havainnut,
ettei omakohtainen useinkaan tarkoita omaperäistä. Me luulemme
itsestämme joko liikaa tai liian vähän."
(7) Minä olen elämässäni havainnut saman. Tästä aiheesta löytyy
muuten erinomaisesti mustavalkoisuutta värittävä blogiteksti stand up -koomikko Iikka Kiveltä. Suosittelen tutustumaan.
Henkireiän kertoja
toteaa: "Minua harmitti asioiden päällekkäisyys,
mutta olin jo aikaa sitten tajunnut, että kaikki asiat ovat kaiken
aikaa päällekkäin, lomittain tai sidoksissa toisiinsa."
(11) Kaikki maailmassa on yhteydessä toisiinsa. Asioiden
irrottaminen kontekstistaan on siksi tällaisen diskurssintutkijan
mielestä pahimpia ajatusrikoksia, joita ihmiset voivat tehdä. Vähän
kevyemmästä näkökulmasta tahtoisin liittää tähän
kansantajuisen esimerkin sieltä massaviihteen puolelta ja todeta,
että Putouksen Kimi Linja ja Pirita Vänttinen ovat kaikista
virallisista sketsihahmoista huolimatta formaatin nerokkaimmat
keksinnöt ikinä. Kaikki liittyy.
Temaattisesti Henkireiällä
onkin kiehtovan paljon yhteistä Hotakaisen edellisen teoksen eli
Kirjakauppaliiton Kantajan
(2015) kanssa. Kirkossakin on pyhimysten sijaan töissä tavallisia
ihmisiä, ja jokainen meistä on vähän vinossa. Se, joka ei muka
ole, valehtelee tai on tullut sokeaksi omille kaltevuuspisteilleen.
Parasta on Henkireiänkin
perusteella se, ettei oikeasti haittaa olla vähän hölmö.
Itselleen kannattaa olla armollinen, kunhan ei tee toisille pahaa.
Palataan vielä ihan vähän siihen kuorolauluun. Sielläkin saa
olla hölmö. Samoja asioita nimittäin mietti myös 11-vuotias Ilona
aikoinaan, kun näki järviä lahtineen. "Jäin miettimään
laulun näkökulmaa. Kuka istuu ylimmällä oksalla? Onko se edes
ihminen? Onko näkökulma linnun vai puuhun kiivenneen ihmisen?
Neuvooko laulu vaihtamaan näkökulmaa? Ottamaan etäisyyttä,
katsomaan korkeammalta?"
(57)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti