Juttujen lukeminen huvitti minua hieman, sillä omasta puolestani Oksasen ei olisi mikään pakko kirjoittaa enää yhtään Viro-kirjaa. Tätä ei sovi käsittää väärin: kuten olen aiemminkin todennut, Stalinin lehmät, Puhdistus ja Kun kyyhkyset katosivat ovat kaikki omalla tavallaan erittäin onnistuneita romaaneja. Joskus aiheen vaihtaminen on kuitenkin aika virkistävää. Normakin on erittäin onnistunut romaani.
Toisaalta on nähdäkseni
liioiteltua puhua lajityypin vaihtamisesta. Dekkarin piirteistä
huolimatta Norman
tyyli on hyvin lähellä Oksasen totuttua kirjoitustapaa. Sitä
paitsi Puhdistus
sisälsi mielestäni aivan samanlaisia dekkarielementtejä: palapeli
hahmottui pala kerrallaan eikä lukijalle paljastettu kaikkea. Kun
kyyhkyset katosivat taas jäi
minulle paikoin aukkoiseksi vielä kirjan loputtuakin.
Jännitystarinana Norma
ei jätä jälkeensä samanlaisia aukkoja, mikä sopii minulle hyvin.
On laiskuutta salapoliisiromaanilta jättää olennaisia asioita
selvittämättä. Minulle tulee siitä tunne, että kirjailija ei ole
jaksanut itsekään keksiä tarpeeksi oivaltavaa juonikokonaisuutta.
(Sama pätee televisiosarjoihin. Vieläkin ärsyttää Sillan
toisen kauden epäselvä ratkaisu, johon ei palattu sanallakaan edes
seuraavalla kaudella. Cliffhanger on huijausta, jos sille ei tarjota
vastinetta.)
Norma on myös
epätavallisen kiehtova aikuisten satu. Satu on kerrottu niin hyvin,
että aikuinen suorastaan tahtoo uskoa paikoin ihan kummallisiin
fantasiaelementteihin. Minä en edes pidä fantasiakirjallisuudesta,
mutta itse asiassa tuntuu varsin luonnolliselta, että Norman hiukset
kasvavat vaarallista vauhtia. Mukamas realistiseen jännitystarinaan
uppoutunut lukija toivoo lähinnä, ettei hän vain jäisi kiinni tai
joutuisi ongelmiin. Muista sakset!
Oksaselle tyypillinen,
herkullinen ja samalla vakava yhteiskunnallinen ulottuvuus on
kuitenkin Norman ydin.
Hius- ja lapsikauppa ovat häikäilemättömän järjestäytyneen
rikollisuuden keinoja alistaa ja riistää tavallisia naisia. Ne ovat
sellaisen kidutuksen muotoja, jotka eivät tarvitse ympäristökseen
sota-aikaa tai sekavaa yhteiskunnallista tilannetta. Ne tapahtuvat
ympärillämme samalla, kun käymme arkisesti kampaajalla tai
lomailemme hinnaltaan edullisissa entisissä neuvostovaltioissa.
Kohdunvuokrauksessa ja hiusten
myymisessä olisi helppo vedota vapaaehtoisuuteen ja jokaisen
oikeuteen päättää omasta elinkeinostaan. Norman
maailmassa kukaan ei kuitenkaan ole vapaaehtoinen. Pohjimmiltaan
bisneksessä on aina kyse maskuliinisen eliitin pyörittämästä,
järjestelmällisestä hyväksikäytöstä. Näennäisellä
vapaaehtoisuudella ympärillä olijat voivat vain sulkea silmänsä –
tai esimerkiksi pidentää hiuksensa.
Niin niin, kyllähän se jatkuva
naisasian hokeminen jo kyllästyttää. Eikö meillä ole maailmassa
oikeitakin ongelmia, niin kuin vaikka ilmastonmuutos ja
pakolaisasiasta kehitetty "kriisi"? Ajattelu menee harhaan
siinä, että näin pienessä maailmassa oikeastaan kaikki liittyy
kaikkeen. Sorto voi kohdistua sukupuoleen, etniseen taustaan tai
luontoon. Asiat harvoin muuttuvat pelkästään pitämällä meteliä,
mutta vielä vähemmän ne muuttuvat ilman sitä – asiallista –
meteliä. Sitä on toki pidetty tänä vuonna tässä blogissa aika
paljon. Saa nähdä, millainen teema ensi vuodelle muodostuu.
Normaa lukiessa mieleeni nousi
vahvasti kuvia lukioajalta. Tekstitaitoja harjoiteltiin silloin
Sanomalehtien liiton mainoksella, jonka sisällön tuotti itse Sofi
Oksanen. Äidinkielenopettaja teroitti, että teemme valtavan
virheen, jos analysoimme vain voimakkaasti kantaaottavaa tekstiä.
Visuaalisen tulkinnan kannalta avainasemassa ovat Oksasen pinkit ja
violetit hiukset. Joku on saksinut ne kappaleiksi vähän kuin
sananvapauden.
Joku on saksinut kappaleiksi naiset.
Onneksi ei kuitenkaan kaikkia naisia. Ei sellaisia kuin Norma Ross,
vaikka moderniksi naissankariksi Normakin tarvitsee vähän
epärationaalisesti miehen apua pelastuakseen. Ainakaan ei
sellaisia kuin Sofi Oksanen, mistä kiitos hänelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti