"Tuurilla on yllättävän iso osa ihmisen elämässä.
Mihin maahan synnyt? Millaiseen perheeseen? Ja mihin aikaan?"
(320)
Tänä syksynä olen pohtinut, voisiko Miika Nousiainen sittenkin
olla kauan kadoksissa ollut isäni. Maailmankuvamme tuntuvat istuvan
samaan lokeroon niin tiiviisti, että se on kadehtimisen arvoista
jopa nykyisessä lokeroyhteiskunnassa. Todellisuudessa juuri tämä
tietenkin osoittaa isäspekulaationi pätemättömäksi. Jokin olisi
pahasti pielessä, jos lapsi allekirjoittaisi kaikki isänsä
mielipiteet ja näkemykset.
Isäajatuksia stimuloi tietenkin Nousiaisen tuorein timantti Juurihoito (Otava 2016), suuri "suku- ja hammaslääkäriromaani". Olen itse päässyt koko tähänastisen elämäni niin helpolla hampaideni kanssa, etten ole tullut ajatelleeksi elämän ja hammashoidon yhteneviä purentalinjoja. Ei niitä tosin ole ajatellut copywriter Pekka Kirnuvaarakaan, jonka suhde hampaisiin ja hammaslääkäreihin on ollut kaikkea muuta kuin kivuton.
Juurihoito lähtee
liikkeelle konkreettisesta juurihoidosta, josta Pekka löytää
itselleen isoveljen, Eskon. Abstraktimpaan sukujuurihoitoon päästään
suomalaisten alkukankeuksien kautta, ja kohta isän maailmalle
siittämiä sisaruksia alkaa paljastua veljeksille varsin komean
sarjan verran. Jo itse kertomus juonenkäänteineen ja vaihtuvine
miljöineen on viihdyttävä ja jännitteinen. Kirjailijalle se ei
kuitenkaan riitä.
Tiedän vanhasta kokemuksesta, että Nousiaisen teokset jakavat mielipiteitä. Omassa
tuttavapiirissänikin on heitä, joiden mielestä romaaneissa ei
tapahdu oikeastaan mitään eikä niiden huumori iske ollenkaan.
Sitten on kaltaisiani lähes adoptoitaviksi valmiita lakoajia, joiden
panssarin kirjailija onnistuu aina pudottamaan jo ensimmäisillä
virkkeillä. Loistavia sitaatteja tulee kirjattua muistiin tahdilla,
joka epäilyttävästi muistuttaa koko teoksen plagioimista.
Lukekaa lopputeksti siis tällaisen
varsin subjektiivisen varauksen läpi. Nousiaisella on kyky yhdistää
briljantti, välillä tummanpuhuvakin huumori vakavasti otettavaan
yhteiskuntakritiikkiin. Se on yhdistelmä, jolla hän pystyy
herättämään ajatuksia ja liikuttamaan huolimatta siitä, että
muutaman sivun välein on pakko nauraa ääneen. Kaiken kruunaavat
oivaltava kieli ja miehen omalta jutustelutyyliltä läheisesti
kuulostava dialogi.
Vaikka Nousiaisen aiemmatkin romaanit
ovat olleet hyviä, tuntuu Juurihoito erityisen täysosumalta.
Aika on toki niin täynnä herkullisia aihealueita, ettei niihin
tarvitse kuin käydä käsiksi. Suurena sukuromaanina teos käy läpi
eläviä, muuttuvia ja kuolleita perhesuhteita. Yksikään aikakausi
ei välttämättä ole toista parempi – jokainen sisältää omia
omituisuuksiaan.
"Kai meitä rakastettiin. Tai
siis lapsia rakastettiin ennenkin. Vaikka tottahan se on, että
mikään tupakansavussa, ilman turvavyötä vietetyssä lapsuudessani
ei viitannut siihen, että ikäluokkani haluttiin jäävän henkiin.
Rakkaus muuttuu." (55)
Rakkaus muuttuu tupakansavusta
luomupastaksi, soijarouheeksi ja konditionaaliksi, mutta samalla
kansan lisääntymisestä on tullut televisiopaneeleissa ratkottava
suuren luokan ongelma. Olemme itsekkäitä individualisteja, joilla
on saavutettu oikeus haahuilla ja liikaa aikaa tehdä asioista
ongelmia. Todella köyhät ihmiset ovat tässäkin asia erikseen,
mutta jokin on järjettömästi pielessä, jos massa tällaisessa
erinomaisestivointiyhteiskunnassa päättää omasta
lisääntymisestään tai lisääntymättömyydestään valtion
maksamien rahakannustinten perusteella.
"Suurin osa ystävistäni on jättänyt lasten tekemisen
yhteen. Kiinassa yhden lapsen politiikka johtui liikakansoituksesta.
Kaveripiirissäni se johtui siitä, että ensimmäinen lapsi oli
kerran vähän ärsyttävä brunssilla." (172)
Totta kai minä olen vielä
lapsettomana nuorena naisena siinä parhaassa vaiheessa antamaan
perhesuunnittelu- ja kasvatusvinkkejä. Laadin julkisilla paikoilla
ja liikennevälineissä usein listoja, miten en ainakaan toimi oman
lapseni kanssa. Ajattelin säästää ne ja vetää kohtia yli sitä
mukaa, kun huomaan periaatteet järjettömiksi tai mahdottomiksi.
Seuraavat vuodet tarjoavat aiheeseen varmasti paljon
hedelmöittyneempiä näkökulmia.
No, matkaaminen maailman ympäri
Eskon säästöjen turvin tarjoaa vauraille ja hyvinvoiville
sisaruksille myös melkoisia näköalapaikkoja globaaliin
tilanteeseemme. Asenneilmapiiri on monin paikoin niin pelottava ja
lohduton, että juuri Juurihoidon
lähestymistapa kääntää katsetta vähän todennäköisemmin oman
navan ulkopuolelle. Juuri tässä on romaanin hienous ja hoitava
vaikutus.
"Eikös näissä erilaisten ihmisten rinnakkaineloissa
aina se suurin ongelma oo se että se toinen o erilainen. Että jos
ne erilaiset ois samanlaisia niin ei niistä ois mittään haittaa."
(84) Omaan ääripäähän on mukava kaivautua heittelemään kiviä,
mutta entä sitten, jos oma sisko paljastuu persuvaltuutetuksi tai
thaimaalaiseksi prostituoiduksi?
Etenkin Pekka joutuu
helsinkiläisestä kuplastaan kohtaamaan toiset ihmiset ihmisinä.
Samalla on kohdattava oma itsensä ihmisenä – vajaana ja
virheellisenä, yhtä lailla värittyneen maailmankuvan omaavana,
inhimillisenä hahmona. "Olin moralisoiva
reppureissaaja, backpackeri-travelleri. Siis ei niin kuin turisti,
vaan paljon ylevämpi matkaaja. Luulin osaavani asettua köyhän
ihmisen asemaan, kun tajusin ottaa temppelissä kengät pois ilman
eri neuvoa." (157)
Haluan korostaa, alleviivata ja
huomionauhoittaa, että humaani suvaitsevaisuus ei ole ääripää
eivätkä kaikki virhepäätelmät ole samanarvoisia. Moralisoiva
reppureissaaminen ei ole samanlainen rikos kuin rasismi. Yritän vain
jotenkin tolkullisesti tarkoittaa, että kaikkea ei tarvitse ymmärtää
– ja vielä vähemmän sallia. Kaikkia pitää kuitenkin
kunnioittaa niin, että tunnustaa heille ihmisarvon ja oman
ajattelukyvyn. Alkuperäisasukkaiden tai ulkomaalaisten holhoaminen
ja heidän sijastaan (ei puolestaan) puhuminen on myös nöyryyttävää
oman itsensä korostamista.
"Tuo on vaan ihmisen tapa saada oma tekeminen tuntumaan
järkevältä. Hammas on hammas. Ihan samalla lailla eri
urheilulajien tyypit hehkuttaa lajejaan. Että just tää
trap-ammunta, satasen juoksu tai keihäs on monivivahteisin, taktisin
ja hienoin laji. Vaikka ei ole. Pitää juosta kovaa, ampua tarkasti
tai heittää se helvetin keihäs pitkälle." (109)
Jospa siis vaihteeksi suljettaisiin oma suu ja haettaisiin tekemiseen
järkevyyttä kuuntelemalla, mitä ihmisellä itsellään on
sanottavana.
Ihmiset ovat erilaisuudestaan
huolimatta samanlaisia kaikkialla. Ehkä siksi Juurihoidon
ravisuttavin filosofia on tämä: "Olemme käyneet
Helsingissä, Lieksassa, Södertäljessä, Thaimaassa ja
Australiassa. Ja joka paikassa sama kiista. Kuka oli täällä ensin?
Missään ei kysytä, että mitenkäs tässä voitaisiin olla
rinnakkain." (267–268)
Paljosta pitää olla huolissaan, mutta erityisesti tästä
näköalattomasta toisen osapuolen jatkuvasta syyttelystä. Meidän
aivan kaikkien.
Kun aikoinaan vuosia sitten
kirjoitin Vadelmavenepakolaisesta,
käsittelin omaa Miika-suhdettani paneeliklassikko Hyvien ja huonojen
uutisten kautta. Kuvaan sopiikin varsin hyvin, että Pirkko Saision
näköinen Hakaniemen harmaa demari -hahmo teki paluun televisioon
juuri tänä syksynä. Muutama välivuosi on tosiaan tuntunut
jotenkin vajaalta, varsinkin kun kirjailijan julkaisutahti on moneen
muuhun verrattuna harvinaisen verkkainen.
Hyvää kannatti kuitenkin odottaa. "Voi kun ihmiset
tajuaisivat, että yleensä kaikki asiat ovat ääripäiden sijaan
jotain siltä väliltä." (324) Tänään tähän
erinomaiseen loppukaneettiin on yksi pieni poikkeus. Juurihoito on
ylä-ääripää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti