Tässä kuussa Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön todella
ammattitaitoinen suukirurgi leikkasi minulta puhkeamattoman
viisaudenhampaan. Hammaslääkärini mukaan kyseinen hammas ei ollut
irronnut hermokanavasta ja uhkasi viereisten hampaiden juuria.
Ennakko-odotukseni toimenpiteestä eivät olleet erityisen
hohdokkaita.
Leikkaus ajoittui kuun puoliväliin, joten pystyin kaksi viikkoa
hermoilemaan sitä etukäteen ja toiset kaksi makaamaan jääpussi
poskessa niin sanotusti hammasta purren. Romaanirintamalla oli kesken
kaksi takavuosien Finlandia-ehdokasta sekä Mika Waltarin Valtakunnan
salaisuus. (Myönnän muuten itselleni suuren palkinnon
välittömästi, kun saan jonkin Waltarin tiiliskiven oikeasti
luettua. Useampaakin olen yrittänyt. Kipuiluun voi tutustua
esimerkiksi täällä.) Tarvitsin jotain helpommin sulavaa.
Valitsin Anna-Leena Härkösen. Suhteemme on hyvin kausittainen, eikä Härkönen tule mieleeni, kun joku pyytää luettelemaan
suosikkikirjailijoitani. Silti hänen tuotantonsa on koko ajan siellä
jossain. Ensikosketuksen siihen sain jo ties kuinka monien muiden
sukupolvien tavoin kahdeksannella luokalla Häräntappoaseen
muodossa. Sittemmin Härkösen kirjallinen ilmaisu on kehittynyt vain
parempaan suuntaan.
Ilmeikäs dialogi, oivaltava ympäristön kuvaus ja tarinan
kuljettaminen keveästi ovat kirjailijan ansioita. Hän ei tavallaan
kuvittele itsestään liikoja eikä siten tee tekstistäänkään
tarpeettoman vaikeaselkoista. Temaattisesti teokset ovat kuitenkin
kaikkea muuta kuin höttöä. Tämän yhdistelmän vuoksi niitä on
oikein hyvä lukea myös pienessä särkylääketainnoksessa.
Kaikki oikein (Otava 2014) lähtee liikkeelle, kun
tavallista pienituloisen työläisen elämää viettävä Eevi
voittaa lotossa seitsemän miljoonaa euroa yhdellä rivillä. Ensin
elämä on yhtä euforista asuntokauppaa ja Thaimaan-matkaa, mutta
lopulta raha ei tietenkään tuo onnea. Ei se sitä tosin viekään.
Onni on oikeastaan rahasta riippumatonta. Onneksi romaanin sanoma ei
jää ihan näin yleismaailmalliseksi kliseilyksi, vaan onnistuu
herättämään ajatuksia.
Eevin ja hänen miehensä Karin avioliitto alkaa rakoilla jo
ensimmäisinä minuutteina voiton paljastumisen jälkeen. Niin
ironista kuin se onkin, raha aiheuttaa riitoja myös silloin, kun
sitä riittää. Karin alkoholinkulutus karkaa käsistä. Oman
shoppailunsa Eevi selittää aina parhain päin. Sukulaiset ja
ystävät vaikuttavat kateellisilta ja odottavat lahjoja. Pankkitilit
pullollaan Eevi tuntee itsensä yllättäen arvottomaksi.
Romaani herättelee moniin kiinnostaviin pohdintoihin siitä, mitä
raha pohjimmiltaan tarkoittaa. Pyöritin samaa aihepiiriä laajalla
kaarella viimeksi viime vuoden heinäkuussa. Ajatukseni
eivät ehkä ole ratkaisevasti muuttuneet, mutta yhteiskunnallinen
ympäristömme on pitänyt niiden juoksuttamisen tarpeellisena.
Sanoin ennen, että lottovoitto on suomalaisessa ilmapiirissä ainoa
rehellinen ja ei-paheksuttu tapa rikastua. Kaikki oikein saattoi
vähän muuttaa tätä näkemystä: edes lottovoitto ei kelpaa, jos
sitä ei jaa naapurin kanssa – mieluiten niin, että se naapuri saa
vähän enemmän kuin puolet. (Lisää pureksintaa aiheesta löytyy
muun muassa täältä.)
Olen vähän väsynyt poliittiseen talouskeskusteluumme. Olen
nyrjäyttänyt mieleni kuunnellessani erinäisten puolueiden
populistisia lausuntoja siitä, miten "niiden, jotka tienaavat
enemmän, pitää maksaa enemmän veroa". Totta kai niiden
pitää, mutta ei se ole mikään uutinen tai vallitseva poliittinen
epäkohta. Suurituloisimpien luokkaan kuuluvat kansalaiset maksavat
progression vuoksi ansiotulostaan veroa noin 60 prosenttia. Yhdenkin
miljonäärijohtajan maksamilla veroilla katetaan palkkakulut
aikamoiselle määrälle sairaanhoitajia.
Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että raskasta mutta
elintärkeää työtä tekevät hoitajat eivät mielestäni
ansaitsisi saada enemmän palkkaa. He eivät kuitenkaan saa sitä
niin, että suurituloisten ansioita pienennetään. Päin vastoin:
tulojen pienentyessä pienentyvät myös verotulot ja siten valtion
kassaan kilahteleva rahamäärä, jolla julkista taloutta
ylläpidetään. On syvältä, että "hallituksen leikkaukset
kohdistuvat pienituloisimpiin", mutta valtio valitettavasti
elättää juuri sosiaalituilla eläjiä (joihin kuulun tällä
hetkellä itsekin). Ei valtio tai sen hallitus voi päättää
leikata yritysjohtajan ansioita, sillä se on yrityksen hallituksen
päätettävissä oleva asia. Opin tämän yhteiskuntaopin tunnilla
yhdeksännellä luokalla. Toiset eivät nähtävästi oppineet
koskaan.
Olen kiduttavan kyllästynyt kuuntelemaan kateellista valitusta,
joka kohdistuu keneen tahansa riippumatta siitä, onko kateuteen
oikeasti aihetta. Elämä ei ole juuri mitään muuta kuin valintaa
valinnan perään. Itse esimerkiksi sijoitin ja säästin kaikki
ylioppilaslahjarahani, kun toiset tekivät ulkomaanmatkoja ja
hankkivat kallista elektroniikkaa. Ne rahat säästyivät ja
kasvoivat korkoa, koska en käyttänyt niitä. Arjessa säästää
harvinaisen paljon rahaa, kun laittaa itse kasvispainotteista ruokaa
eikä käytä alkoholia. Silloin ei (ah, niin kaltoin kohdeltuna)
korkeakouluopiskelijanakaan tarvitse koko ajan valittaa.
Eevi on kotoisin pihistä työläisperheestä, jossa kaikesta on
säästetty. Lottovoitto takaa hänelle merkittävän luokkanousun,
mutta vanhoista ajatusmalleista luopuminen on vaikeampaa kuin elämän
ulkoisten puitteiden uudistaminen. "Miksi häntä edelleen
inhotti katsoa noita kermassa haudutettuja haahuilijoita, jotka
olivat todennäköisesti perineet vanhempansa ja ties kenet? Olihan
hän itsekin saanut rahaa ilman ansiota. Häntä inhotti sen takia,
että niillä oli ollut hyvin aina. Huippulelut, laskettelulomat,
muotivaatteet, lentokentän kokoiset kodit." (148)
Tähän katkelmaan kätkeytyy mielestäni kaiken ydin. Taloudellisesti
etuoikeutetun perheen lapsilla ei nimittäin ole automaattisesti
mitään tekemistä "huippulelujen" tai muun pröystäilyn
kanssa. Jos lapset itse nostavat tällaisia ulkoisia realiteetteja
esiin ja asemoivat niiden perusteella itsensä toisten yläpuolelle,
heidän kasvatuksessaan on epäonnistuttu surkeasti. Raha ei tee
hyvää ihmistä yhtään sen useammin kuin onneakaan. Se voi kyllä
tehdä ihmisestä idiootin, mutta ensisijaisesti idiotismiin
vaaditaan aina esimerkki ja sen antavat ihmiset, kuten yksilön
kasvattajat. Siksi ihmistä – varakasta tai varatonta, rumaa tai
kaunista tai kenen tahansa jälkeläistä – ei koskaan saa tuomita
ulkoisten olettamusten, vaan vasta käytöksen perusteella.
Toisaalta olen kyllästynyt myös siihen toistuvaan diskurssiin,
jossa "oikea elämä" on aina sitä, jota elävät
osattomimmat ja elämässään heikosti menestyneet. Niin sanotut
normaalit ihmiset ja kaikki vähänkin paremmin toimeentulevat eivät
tiedä "oikeasta elämästä" mitään. Miksi heidän
elämänsä ei ole ihan yhtä oikeaa – vaikka sitten eri tavalla
oikeaa? Miksi aina ollaan huolissaan siitä, miten huono-osaisuus
periytyy, mutta samalla pidetään ongelmana hyväosaisuuden
periytymistä? Eikö meille kaikille ole lopulta hyödyksi, kun
mahdollisimman moni ihminen pystyy kantamaan itse täysin vastuun
omasta ja läheistensä elämästä? "Äiti nimitti aikoinaan
matkustelevia ja ravintoloissa syöviä ihmisiä elintasoihmisiksi.
Naiset, joilla oli vähän paremmat vaatteet, olivat hienostorouvia."
(86)
Samalla on tietenkin vaarallista unohtaa se tosiasia, että
toisilla ihmisillä menee oikeasti todella huonosti. Jotkut ihmiset
ovat oikeasti köyhiä, sairaita ja ahdistuneita. Näitä ihmisiä
meidän pitää auttaa, ja se käy aina sitä helpommin, mitä suurempi osa pärjää itse. Tehokkaan auttamisen kautta yhä
useampi voi ottaa vastuun itsestään. Se on hyvä, sillä se tekee
onnelliseksi. Turvapaikanhakijoilla tuntuu olevan tämä asenne
paljon suomalaisia paremmin hallussa. Moni ei kuitenkaan halua
heitä tänne, koska on jälleen huolissaan omien etujensa puolesta.
Aina niin kateellinen ja mariseva suomalainen ylistää jopa muuten
vihaamaansa laitosruokaa, jos joku turvapaikanhakija uskaltaa sitä
kritisoida.
Kiistämätön tosiasia on, että suomalainen
hyvinvointiyhteiskunta voi kaikesta populistisesta jargonista
huolimatta erittäin hyvin. Meistä ei tunnu siltä, koska olemme
tottuneet vaatimaan aina vain lisää, enemmän ja paremmin.
Kuitenkin minä maksoin tunnin hammasleikkauksestani Ylioppilaiden
terveydenhoitosäätiölle 32 euroa. Isoisäni esitteli viikonloppuna
ylpeänä 2 600 euron arvoista uutta kuulolaitettaan, jonka hän sai
lääkärikäynteineen kaikkineen täysin ilmaiseksi. Tällainen ei
ole mahdollista ihan oikeasti juuri missään.
Alankin kallistua sille kannalle, että lottovoitto on helpompi
kohdata, jos suhde rahaan on ennestään terveellä pohjalla. Eevillä
se ei mitä ilmeisimmin ole. En ole päätelmästäni kuitenkaan ihan
varma. Äkkiä tuntuu ihan mukavalta, että olen unohtanut maksaa
omaan vakiolottooni uusia kierroksia jo yli kaksi kuukautta. Ehkä
tuntuu sittenkin mukavammalta ansaita omat rahansa ja vaikka sitten
maksaa niistä suurin osa heikompien hyväksi – siitäkin
huolimatta, että jo rahasta puhumalla saa nopeasti pinnallisen ja
piittaamattoman ihmisen maineen. Se on surullista, koska nykyisessä
maailmanjärjestyksessämme raha on edellytys aika monille
tärkeämmille asioille, kuten tehokkaalle ympäristönsuojelulle. Ei este vaan mahdollistaja. En tarkoita olla
ylimielinen enkä väheksyä kenenkään aitoa hätää.
Tavallisten ihmisten asennemuutosta sen sijaan kaipaisin kipeästi.
Toivoisin, että voisimme kisailla ennemmin saavutuksillamme kuin
vaatimattomuudellamme. Jos voisimme vaikka joskus olla toistemme
puolella ennemmin kuin vastaan ja onnitella naapuria uudesta autosta.
Jos sortuisin poliittiseen epäkorrektiuteen, sanoisin, että olkaa
nyt helvetti hiljaa. Valitsen kuitenkin diplomaattisen hymyilyn ja
pyynnön: hei pliis, yritetään edes. "Eevi oli päättänyt
monta kertaa, ettei puhuisi enää koskaan kenellekään lentsuista,
köhistä eikä nuhista. Eikä säästä, koska se oli niin
käsittämättömän lattea puheenaihe. Mutta aina hänen suustaan
lipsahti "että tää Suomen talvi on kauhee" tai "ihmistä
ei oo tarkotettu näille leveysasteille"." (25)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti