Joskus iskee Hemingway-olo. Ehkä silloin, kun elämä on liian
yksinkertaista ja maailma ihan liian monimutkainen. Ei se olo
(onnekseni vai tappiokseni) tule liian usein, mutta jossain vaiheessa
lopulta kuitenkin. Hemingway irrottaa arjesta ja sysää johonkin
kummalliseen kuplaan – sen tyyliseen, jota kuvailin kaksi vuotta
sitten Jäähyväiset aseille -teoksen
yhteydessä. Ajatukset liplattavat aaltojen mukana ja öisin näen
tavallistakin kummallisempia unia.
Tällä kertaa Hemingway-oloa
pääsi tyydyttämään helposti, sillä Vanhus ja meri
(Tammi 1952 / 2009) löytyi koskemattomana omasta kirjahyllystäni.
Tai no, niinhän melkein kaikki lukemani kirjat löytyvät, koska
olen ahkerasti tekemässä osaani sademetsien tuhoamisessa.
Kirjastoista lainaaminen liittyy nykyään liikaa opiskeluun. Tulee
liian helposti tunne, että kirjan eräpäivä roikkuu jonkinlaisena
uhkaavana deadlinena pääni päällä ja pilaa koko lukukokemuksen.
Pitäisi varmaan muuttaa isompaan asuntoon tai siirtyä e-kirjoihin.
Hemingwaylle altistuminen saattaa
näkyä myös kirjoitustyylissä. Kun mieleen tulee kiinnostavampi
asia, alan tarkastella sitä ilman pientäkään tunnontuskaa kesken
jääneestä ajatusprosessista, jota olin kuvaamassa. Lauseet ovat
monipolvisia ja maalailevat tavallista enemmän paksua viivaa
leveällä sudilla. Yrittäkää kestää.
Muistan sentään vielä, mistä
olin kirjoittamassa. Vanhus ja meri
on hieno teos. Yksinkertainen tarina, monimutkainen maailma. Vanha
kalastaja ilman kalaa, uusi reissu ja valtava saalis, uskollinen
pieni poika, joka ei tullutkaan mukaan. Armottomana kuohuva meri ja
verenhimoiset hait. Siima, joka pureutuu kämmeniin – sen vanhan ja
hauraan miehen, joka ei anna periksi. Peruselementit ovat
yksinkertaiset, allegoria ihmisen ja luonnon suhteesta monipolvinen
ja mutkitteleva.
Ei mene nykyään edes viikkoa
niin, etten pohtisi jollain tasolla nykyihmisen luontosuhdetta.
Iltojen pimetessä olen kiertänyt monta kertaa viikossa Jyväsjärven
rantaraittia. Lokakuinen ilta on pimeä ja märkä, ja vaikka koko
ajan ollaan todella lähellä sivistystä, ajoittain näkyy vain
metsää. Pimeään aikaan muilla naisilla on havaintoni mukaan aina
pari. Joku tiukoissa trikoissa kirmaava, parhaassa taisteluiässä
oleva nuori mies saattaa käydä yöhön yksin. Yleisvaikutelma on
kuitenkin, että moni tuntee pimeän luonnon vähän ikäväksi
ympäristöksi. On kivempi mennä lämmitetylle ja loisteputkin
valaistulle jumppasalille. Joskus onkin.
En ole pelännyt metsässä kuin
kerran. Silloinkin olin viisi ja se johtui maassa olevista sienistä,
joiden vuoksi kolmevuotias pikkusisko ei suostunut tarpomaan takaisin
kotiin. Sen sijaan olen jo vähän toisella kymmenellä yöpynyt
siellä lukuisia kertoja pelkästään itseäni pienempien kanssa.
Partiossa ja maaseudulla
ylipäätään on oppinut samoilemaan ja toisaalta luottamaan siihen,
ettei yhtäkään satunnaista murhaajaa huvita istua keskellä
mättäikköä odottamassa, tuleeko joku onneton marjanpoimija
mahdollisesti ensi viikolla käymään. Tarpeeksi syvällä on
todennäköisempää kohdata hirvi kuin toinen ihminen, ja sekin
yleensä juoksee pakoon eikä kohti. Varmasti joku kaupungin kasvatti
voisi kertoa nauraen minulle, että yhtä vähän tarvitsee pelätä
viikonloppuyönä suomalaisen kaupungin katuvaloin valaistussa
keskustassa kävelemistä. Kokemuksensa kullakin.
Kokemuksensa on myös merellä
seilaavalla Santiago-vanhuksella, joka kymmenien saaliittomien
päivien jälkeen käy uuvutustaistelua ison kalan kanssa, jota pitää
oikeastaan vertaisenaan. Saaliin uuvuttua saapuvat hait, jotka miehen
on tapettava yksi kerrallaan jatkuvasti harvemmiksi käyvin asein.
Edellisten kappaleiden hyväntahtoisista vakuutteluista huolimatta
olen ajautunut tuskallisen kauas luonnonyhteydestä, ihan kuten joka
ikinen 2000-luvun ihminen. Päällimmäinen tunne naturalistisia (tai
ehkä sittenkin vain realistisia) tappo- ja nylkemiskuvauksia
lukiessa on inho. Kala löytyy nykyään tiskistä niin kivasti
valmiiksi fileoituna. Vähän surettaakin.
Haiden lisäksi meri ympäristönä
on kiivas ja armoton. Kun saaliskala vetää venettä päivien ajan
pidemmälle ja pidemmälle, ei vanhus voi kuin seurata. Lopulta
ollaan kaukana kotoa. Tuleva aviomieheni on kasvanut pienessä
rannikkopitäjässä meren ympäröimänä ja syleilemänä. Hänelle
veneily ja aaltojen pärske meri-ilmassa ovat merkki suurimmasta
mahdollisesta vapaudesta ja kesäisestä ilosta. Minä istun kyllä
kannella, mutta tahdon nähdä rannan. Silloinkin arvioin syvyyksiä,
etäisyyksiä ja veden lämpötilaa. Ihan vain varmuuden vuoksi.
Ehkä Hemingwayn teoksen suhde
mereen on vähän kuin Ulla-Lena Lundbergin saaristokirjoissa (ks.
esim. vaikuttava Jää).
Meri antaa ja ottaa, mutta kumpaakaan ei kannata jäädä erikoisesti
murehtimaan. Parempi on suunnata veneen keula rohkeasti aaltoihin ja
luottaa, että aika usein meri myös johdattaa.
Johdattaa se Santiagonkin lopulta
rantaan. Rannassa odottaa poika, joka lupaa tästä lähtien kalastaa
vain vanhuksen kanssa – isänsä toiveista huolimatta. Vanhan
miehen ja nuoren pojan suhde on muutenkin mielenkiintoinen, enkä saa
loppujen lopuksikaan täysin kiinni sen tarkoituksesta. "Jos
poika olisi täällä, hän voisi kastella siimavyyhdet, vanhus
tuumi. Aivan. Jos poika olisi täällä. Jos poika olisi täällä."
(86)
Onko kaikille vain
yksinkertaisesti tärkeää, että on joku joka välittää? Onko
pieni poika rohkeammin piittaamatta ympäristön mielipiteistä kuin
aikuiset? Ehkä kaiken takana on varsin perinteinen ajatus siitä,
että lapsi näkee paremmin kuin aikuinen tai että kalastajan työ
tulee jatkumaan, vaikkei innokas poika olekaan hänen omansa.
Yhtenä verrannaisena mieleeni
nousi muuten myös Juhani Ahon mestarillinen Juha (1911).
Vai mitä sanotte? "Kallistuessaan kevyesti airoja
vasten hän tähysteli veteen ja näki pikku kalat, jotka olivat
saman värisiä kuin säikeet ja uiskentelivat niiden välissä ja
hiljalleen ajautuvan rakon langettamassa pikku varjossa" (34),
kirjoittaa Hemingway. Suomessa kalastajan vedet ovat merkittävästi
vähemmän trooppiset, mutta meren viipyilevä tunnelma jotenkin
sama: "Ei näkynyt enää pappilaa, kirkko oli jäänyt
metsän taa. Kova vastatuuli puhalsi salmen suuhun suurelta selältä.
Tullot natisi, venheen kokka lotisi laineelta toiselle." (Aho
1911)
Teleks laulaa: "Sä
oot aina mulle se / tyttö joka katsoo merelle / Mitä siellä
näätkään? / Näätkö siellä jotakin / johon voisi tarttua /
jotain kestävää ja / pysyvää?"
("Tyttö joka katsoo merelle", 2010) Huolimatta meren
uhkaavuudesta voisin tuijottaa sitä tuntitolkulla jalat tukevasti
rannan kivikossa. Ehkä näenkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti